ادعای عجیب ترامپ/ ایران دیگر همان کشور دو سال قبل نیست!

رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه شب در واشنگتن در مراسم شام به مناسبت گردهمایی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بار دیگر مدعی شد رفتار ایران از زمان خروج یکجانبه او از برجام تغییر کرده است!

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در جمع جمهوری‌خواهان کنگره مدعی شد: «با خروج آمریکا از برجام، محاسبات ایران به هم ریخت و دیگر آن کشور دو سال قبل نیست.»

این در حالیست که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در آخرین ارزیابی خود ضمن رد این ادعا عنوان کرده‌اند که هیچ تغییری در رفتار ایران صورت نگرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با انتقاد دوباره از عملکرد دولت اوباما در قبال ایران افزود: «آن توافق هسته‌ای و پولی که نقداً و با هواپیما به ایران دادند، کار خطایی بود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در روز‌های اخیر مقام‌های آمریکایی با ناامیدی از ثمربخش بودن رویکرد خود از دور جدیدی از فشارها بر ایران برای تغییر رفتار این کشور سخن گفته‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته با تکرار ادعاهای خود علیه نقش منطقه‌ای ایران اعلام کرد که واشنگتن یک کارزار اقتصادی و دیپلماتیک را علیه کشورمان برپا کرده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه در چارچوب مواضع خصمانه واشنگتن علیه کشورمان در پیامی توئیتری اعلام کرد سیاست فشار حداکثری آمریکا تا زمانی که ایران رفتار خود را عوض کند، ادامه خواهد داشت.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز روز گذشته گفت واشنگتن به اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد.

ترامپ پیش از این نیز برای موفق نشان دادن سیاست خود در قبال ایران و بهره‌برداری انتخاباتی از آن بارها ادعا کرده که از وقتی که او از برجام خارج شده، ایران به کشور بسیار متفاوتی شده است.