ترامپ همچنان از گزارش مولر هراسان است

روزنامه نیویوک تایمز در یکی از تازه ترین شماره های خود، از نگرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در قبال انتشار گزارش کامل بازرس مولر، آن هم به صورت عمومی خبر داده است. برخی منابع خبری و تحلیلی در آمریکا معتقدند که اگر گزارش بازرس مولر به صورت کامل منتشر شود، تصورات شکل گرفته در خصوص “تبرئه ترامپ” و تیم انتخاباتی وی در این گزارش از بین خواهد رفت! این مسئله می تواند روی معادلات انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی تاثیر منفی ( به ضرر ترامپ) بگذارد.
نیویورک تایمز در این خصوص نوشته است:
“موارد منتشر شده در گزارش بازرس مولر برای ترامپ مخرب‌تر از آن چیزی است که تصور می شود! این در حالی‌است که ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده سعی کرد ابعاد واقعی و گسترده این تحقیقات را منتشر نکند. بر همین اساس، تیم تحقیقاتی بازرس مولر نگران هستند که انتشار این گزارش ( گزارش تقطیع شده ) از سوی دادستان کل آمریکا منتج به تبرئه ترامپ از اتهامات وارده شده باشد. “
این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد‌:
“وزارت دادگستری آمریکا به دلیل اینکه بخشی از این گزارش را حساس دانسته بود، اقدام به انتشار آن نکرده است. به طور کلی اعضای تیم مولر معتقدند که گزارش به صورتی ناقص و دستچین شده از سوی مقامات دادستانی آمریکا منتشر شده است. این در حالی‌است که ویلیام بار دادستان آمریکا باید اطلاعات و داده های بیشتری را در این خصوص ارائه می کرد. “
نکته حائز اهمیت اینکه هنوز مشخص نیست که انتشار کامل و بدون سانسور گزارش بازرس مولر چه عواقب و تبعاتی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و همراهانش خواهد داشت. بسیاری از مقامات دولت ترامپ نسبت به آثار انتشار کامل این گزارش و تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نگران هستند.با این حال ترامپ طی روزهای اخیر با استناد به سخنان وزیر دادگستری خود! معتقد است که ابهامی در این خصوص وجود ندارد و مولر وی را از اتهام تبانی با روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تبرئه کرده است.
تمامی این جنجال‌ها در حالی صورت می گیرد که رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری درون حزبی دموکرات‌ها به زودی آغاز می‌شود. ترامپ نگران است که این انتخابات درون حزبی به محلی برای استناد دموکرات‌ها به بخش‌هایی از گزارش بازرس مولر تبدیل شود. به عبارت بهتر، ترامپ در صدد است گزارش بازرس مولر را در همین نقطه و بدون انتشار عمومی آن مختومه اعلام نماید و در نهایت نیز خود را برنده این منازعه حقوقی قلمداد کند. اما در صورتی که این مناقشه حقوقی از سوی مولر و همراهانش غیر مختومه اعلام شود و دامنه آن به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ کشیده شود، بازی می تواند به صورت کامل تغییر کند! این همان مسئله ای است که همراهان ترامپ بارها نسبت به آن هشدار داده اند. در هر حال به نظر می رسد مطابق آنچه روزنامه نیویورک تایمز و دیگر منابع رسانه ای در ایالات متحده آمریکا عنوان کرده اند، هنوز پرونده گزارش بازرس مولر و تاثیر آن بر معادلات انتخاباتی آمریکا مفتوح است. با این حال نیاز به گذشت زمان وجود دارد تا نحوه و نوع تاثیرگذاری این پرونده بر آوردگاه انتخاباتی بعدی آمریکا و سهم آن در پیروزی یا شکست هر یک از دو حزب سنتی این کشور (دموکرات و جمهوری‌خواه) مشخص شود.