جهانگیری: نباید اجازه دهیم تحریم‌ها مانعی بر سر روابط ایران و عراق شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز در دیدار عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با تبریک پیروزی دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریست‌های تکفیری و داعش اظهار داشت: این شکست نه تنها برای گروه‌های تروریستی بوده بلکه به معنای شکستی برای حامیان آنها نیز تلقی می‌شود.

وی با اشاره به سفر‌های متقابل مقامات جمهوری اسلامی ایران و عراق و تبادل هیات‌های مختلف میان دو کشور پس از شکل گیری دولت جدید عراق گفت: در این سفر‌ها توافقات خوبی میان تهران و بغداد صورت گرفته و پیام آشکار آن این است که علیرغم دشمنی‌های آمریکا، تهران و بغداد برای گسترش مناسبات همه جانبه مصمم هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در دوران مبارزه با تروریسم حمایت خود را از دولت و ملت عراق اعلام کرده بود، در دوران بازسازی نیز در کنار دولت و مردم عراق خواهد بود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه پس از دوران صدام و حاکمیت مردم عراق بر سرنوشت خود روابط خوبی میان تهران و بغداد برقرار شد، خاطر نشان کرد: توافقات خوبی در زمینه‌های مختلف میان دو کشور ایجاد شده و خوشبختانه وجه مشترک دولت‌های مختلف ایران و عراق در سال‌های گذشته این بوده که نسبت به توسعه مناسبات و روابط اقتصادی و تجاری اهتمام و تاکید جدی داشته‌اند.

** نباید اجازه دهیم که تحریم‌ها به مانعی بر سر روابط دو کشور تبدیل شوند

وی با اشاره به سفر تاریخی اخیر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به عراق و شکل‌گیری توافقات خوب میان دو کشور تصریح کرد: اگر توافقات حاصل شده به مرحله اجرا برسد سطح مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی تهران و بغداد افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در مناسبات تجاری ایران و عراق گفت: نباید اجازه دهیم که تحریم‌ها به مانعی بر سر روابط دو کشور تبدیل شوند چرا که تحریم ها اگرچه محدودیت‌هایی به همراه دارند اما فرصت‌های فراوانی نیز برای توسعه روابط ایجاد می‌کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه روابط و همکاری‌های بانکی باید به صورت جدی‌تر در دستورکار دو کشور قرار گیرد، افزود: شرکت‌های خدماتی و فنی و مهندسی ایران از توانمندی و تجربیات خوبی در زمینه‌های مختلف برخوردارند و حداقل فایده حضور این شرکت‌ها در مناقصات کشور عراق می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها از سوی شرکت‌های خارجی شود.

وی ادامه داد: پیش از حمله گروه تروریستی داعش به عراق تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی طرح‌های متعددی را در دست اجرا داشتند که متاسفانه به دلیل حملات تروریستی کار آنها نیز متوقف شد که انتظار داریم دولت عراق برای رسیدگی به وضعیت این شرکت‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌های مورد نیاز عراق، تجربیات و توانمندی خود را به این کشور انتقال دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران توسعه و امنیت عراق را توسعه و امنیت خود می‌داند و امیدواریم دولت و ملت عراق بتوانند گام‌های بلندی در زمینه توسعه و پیشرفت بردارند.

جهانگیری همچنین با قدردانی از ابراز همدردی نخست وزیر عراق برای جانباختن هموطنانمان در سیل اخیر افزود: جمهوری اسلامی ایران از حضور و نقش فعال عراق در منطقه خرسند است و تعاملات منطقه‌ای عراق را به نفع امنیت منطقه می‌داند.

نخست وزیر عراق: بغداد اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای تجاوز به ایران استفاده شود

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با تسلیت و ابراز همدردی به خاطر جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه سیل گفت: این اتفاقات نشان داد که ما آمادگی کافی برای مواجهه با سیل نداریم و بغداد آماده است همکاری‌های خود را با تهران در این راستا افزایش دهد.

وی افزود: شط‌ العرب از چهل سال قبل تاکنون لایروبی نشده و این موجب زیان برای دو کشور ایران و عراق بوده است اما خوشبختانه اخیرا‌ً‌ توافقاتی در این زمینه صورت گرفته که می‌تواند منافع دو کشور را تامین کند.

نخست وزیر عراق با اشاره به حضور تعداد زیادی از وزرا و مقامات عراقی در سفر خود به تهران گفت: تعداد زیادی از اعضای کابینه دولت در این سفر حضور دارند که این نشان دهنده اهمیت توسعه مناسبات میان دو کشور است.

عبدالمهدی همچنین با اشاره به توافق شکل گرفته برای لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و عراق خاطر نشان کرد: این توافق که در دیدار تاریخی دکتر روحانی از عراق حاصل شد می‌تواند گامی در جهت توسعه گردشگری میان دو کشور و مناسبات اقتصادی فیمابین باشد.

وی با تاکید بر اینکه قدرت و ضعف دو کشور تاثیر مستقیم بر یکدیگر دارد افزود: بغداد اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای تجاوز به ایران استفاده شود و ما نمی‌خواهیم که بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: عراق می‌خواهد بهترین روابط را با همسایگان خود داشته باشد و در این راستا با تاکید بر مشترکات تلاش می‌کند تا اختلافات را حل و فصل کند.

عبدالمهدی همچنین با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری که روز گذشته انجام شد، اظهار داشت، در این دیدار از بیانات رهبر معظم انقلاب استفاده فراوانی کردم و از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در این سفر قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی و دولت عراق همه تلاش خود را بکار خواهند گرفت تا بتوانند به تعهدات خود در قبال ایران و پرداخت مطالبات موجود اقدام کند.