به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، "مارک فیتز پاتریک" کارشناس برنامه منع اشاعه هسته ای در IISS می گوید: بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اینکه به ماموران این ارگان اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین داده نشد بسیار محکم و قاطع بود اما هنوز بر این باورم که بحثی که بر سر پارچین در گرفته است، به معنی پایان دیپلماسی نیست.

فیتز پاتریک می گوید: در تعامل با ایران هیچ چیزی به سرعت اتفاق نمی افتد. باید جلسات بیشتری برنامه ریزی شود و گفتگوها با تهران ادامه داشته باشد و روشن شود که آیا این کشور تمایلی به پاسخگویی به پرسش های بیشتر آژانس را دارد یا خیر؟.

با وجودی که بارها آژانس بین المللی اتمی انرژی اتمی تاکید کرد که سوالهای مطرح شده در مدالیته جواب داده شده، وی پاسخ‎های ایران را زیر سوال برده است و مدعی شده است: اتخاذ چنین رویکردی از سوی ایران در واقع پذیرش ضمنی این است که ایران بر روی توسعه تسلیحات هسته ای کار می کند واگر چنین اتفاقی رخ دهد این مسئله سبب تنبیه بیشتر تهران خواهد شد مگر ینکه پذیرش به پاسخگویی به پرسش های آژانس، بعنوان بخشی از روند گفتگوهایی باشد که به جمهوری اسلامی ایران به خاطر قصوری که در گذشته درباره برنامه هسته ای خود داشته، مصونیت بدهد.

کارشناس مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن می گوید: ایران معمولاً در شرایط کنونی هم درباره دادن پاسخ های نیمه به آژانس باهوش‌تر عمل می کند و[به همین دلیل] بازرسان این بار هم از ایران بدون دریافت هیچ پاسخی بازگشتند.