به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، آيتالله سيدمحمود هاشمي شاهرودي، در ديدار گروهي از روحانيون جانباز و ايثارگر استان قم با اشاره به اين که اکنون، حوزه علميه و روحانيت از امتيازات خوبي برخوردار است، گفت: جانبازان روحاني از افتخارات حوزه هستند و با جانفشاني در جبهههاي حق عليه باطل و جهاد علمي کنوني به مسئوليت خود به درستي عمل ميکنند.

وی با بیان اینکه انسان با گرایش به علم و عمل می‌تواند به مراحل والای انسانی برسد، افزود: بهترین میدان عمل جبهه و رزم در دفاع از اسلام بوده است که روحانیون ایثارگر بهترین مصداق آن به شمار می‌روند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، با اشاره به لزوم شکرگزاری نعمت جهاد برای خدا و تحصیل علم خاطرنشان کرد: افتخار تحصیل علوم اهل‌بیت(ع) و خدمت‌گذاری برای مردم و بندگان خداوند، نعمتی است که روحانیون جانباز باید شکر آن را همواره به جای آورند.

عضو خبرگان رهبری به هجوم فرهنگی دشمن، اشاره و تاکید کرد: روحانیون ایثارگر، باید در سنگر جدید جهاد یعنی جهاد علمی به وظیفه خود به خوبی عمل کنند و با تقویت مبانی علمی و فقهی خود، به شبهات روز مردم و جامعه پاسخ دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این‌که روحانیت شیعه در برهه کنونی مسئولیت سنگینی برعهده دارد، خاطرنشان کرد: بحث‌ها و شبهاتی که امروز در بین مردم مطرح می‌شود، در گذشته وجود نداشته و یا بسیار کمرنگ بوده است، اما اکنون، روحانیت شیعه وظیفه دارد که خود را با نیازهای روز جامعه هماهنگ کند و با مدل‌سازی، اصطلاح‌سازی و مفهوم‌سازی اسلام ناب و اصیل، از عهده مسئولیت بزرگ خود برآید.

هاشمی شاهرودی، با تأکید بر لزوم توجه روحانیون به مسایل سیاسی، فرهنگی و دینی جامعه، ادامه داد: بزرگان دینی ما توانستند خود را با مقتضیات جامعه هماهنگ سازند، اما جای تأسف است که ما نتواسته‌ایم به درستی از عهده مسئولیت فراگیر خود در عرصه‌های متنوع جامعه برآییم.

وی با اشاره به این که به برکت نظام اسلامی ایران، اکنون، شاهد تحول بسیار شگرفی در عرصه جهانی هستیم، افزود: انقلاب اسلامی ایران تأثیرگذاری محسوسی در معادلات جهانی دارد. پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، مسئولیت بسیار سنگینی است که بر عهده روحانیت است.

آیت الله هاشمی شاهرودی یادآور شد: حضور در سنگر علم، نیازمند برنامه‌ریزی کامل و مدون در محتوا، شکل و قالب است تا جوابگوی جامعه و تربیت اسلامی مردم باشیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که در تاریخ شاهد هستیم که همواره جبهه حق و باطل در نبرد با یکدیگر بودند و اکنون نیز این روال ادامه دارد، تاکید کرد: باید در این جنگ سخت با ابرار ایمان و تقوا و پشتکار در تحصیل علوم دینی و امور تبلیغی، به استقبال این جبهه برویم.

وی در ادامه به بیداری اسلامی کنونی اشاره کرد و گفت: ملت های بیدار جهان نیازمند آشنایی با مبانی اسلامی با قالب بومی هستند و این موضوع باید دغدغه روحانیت شیعه باشد.

رییس سابق قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی از حوزه‌های علمیه، تقاضای حضور روحانی و کارشناس دینی در کشورهای خود را دارند، افزود: این موضوع، ریشه در عظمت و پویایی اسلام ناب در جهان کنونی دارند.

هاشمی شاهرودی، در ادامه با بیان این که مقوله پژوهش باید در میان روحانیونی که دغدغه حفاظت از انقلاب و آرمان‌های آن را در دل دارند، پویا شود، گفت: تنها با گرایش به مباحثپژوهشی می‌توان شبهات روز را دریافت و جواب مناسبی برای آنها یافت و با روشی نو به مردم عرضه کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان، در پایان تاکید کرد: در جهاد علمی تنها با اخلاص و قصد قربت می‌توانیم با سربلندی از این آزمایش الهی بیرون آییم.

وي با تاکيد بر اينکه روحانيت بايد خود را با نيازهاي جامعه هماهنگ کند، گفت: روحانيت مسئوليت پاسداري از دستاوردهاي انقلاب، جهاد علمي و عرضه مباني اسلامي بومي سازي شده به ملت هاي بيدار را بر عهده دارد.