بازدیدهای شبانه وزیر کشور از مناطق سیل زده خوزستان/ تصاویر

از روز گذشته سیلاب وارد اهواز شد و برخی مناطق اهواز را به شدت درگیر به گونه‌ای که استاندار خوزستان مجبور به صدور فرمان تخلیه پنج منطقه شهر اهواز شد.

در همین زمینه استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در مقطع الهایی اهواز، دو رودخانه بزرگ دز و کرخه به هم پیوسته‌اند، اظهار کرد: این به هم پیوستن رودخانه‌ها برای اولین بار است که صورت می‌گیرد و علت این امر به دلیل دبی بالای این دو رودخانه است.

غلامرضا شریعتی افزود: آب رودخانه‌های دز و کرخه هم اکنون به سمت اهواز در حال حرکت است؛ برای همین دستور تخلیه مناطق عین دو، سیاحی، سلیم آباد، گلدشت و سادات در شهر اهواز صادر شد؛ البته ما دبی رودخانه کارون را برای پذیرش این حجم آب کاهش داده بودیم.

 

وی بیان کرد: ما انتظار داریم مردان و جوانان در محل بمانند و تنها سالمندان، خردسالان و زنان منطقه را ترک کنند چرا که ما برای مقابله با خطرات ناشی از حرکت سیلاب به این مناطق اهواز تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا خسارتی متوجه این مناطق نشود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: البته ما در شهرهایی مثل حمیدیه و رفیع و سوسنگرد دستور تخلیه صادر کردیم ولی با تمهیدات صورت گرفته موفق شدیم از ورود سیلاب به این مناطق جلوگیری کنیم.

وزیر کشور هم شبانه از مناطق اهواز که اکنون به شدت درگیر سیلاب هستند، بازدید و صرفاً اعلام کرد که سیلاب یا به گفته خودش «روان آب ها» که به سمت اهواز در حرکت است باید مدیریت شوند کاری که مسئولان استانی و ملی ظرف دو هفته اخیر از انجام آن عاجز بوده‌اند.

در همین زمینه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بامداد پنج شنبه در حاشیه بازدید از منطقه کیانشهر اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته، نیمه‌های شب و یا صبح پنج شنبه حجم آب بیشتری وارد مناطق عین دو و کیانشهر اهواز می‌شود و نیاز است که دایک ها و سیل بندها برای مهار آب ورودی آماده شود چرا که در غیر این صورت خسارت‌های زیادی را به دنبال دارد.

وی افزود: در حال حاضر تقسیم بندی کار صورت گرفته و هر بخش کار به یک دستگاه اجرایی سپرده شده و باید هرچه سریع‌تر مسیر آب را تغییر دهیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: در حال حاضر مناطقی که مسیر زمینی آنها مسدود شده با قایق و بالگرد امداد رسانی می‌شوند و در صورت نیاز این ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی بیان کرد: کاهش خروجی آب از سدهای دز و کرخه باعث شد، سطح آب رودخانه کارون کاهش پیدا کند و رفته رفته در روزهای آینده تأثیر کم کردن خروجی، بازهم مشاهده می‌شود.

محورهای مواصلاتی مسدود هستند

هم اکنون یکی از نگرانی‌های موجود بسته شدن محورهای مواصلاتی مهم اهواز است که در این صورت کار امداد رسانی با مشکل جدی مواجه می‌شود. برای نمونه محور مهم و ترانزیتی اهواز - اندیمشک چند روز است که زیر آب رفته و تردد در آن امکانپذیر نیست.

در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت راه‌های خوزستان گفت: برای مسیر آبادان به اهواز تصمیم گرفته شد به منظور هدایت آب از سمت شمال جاده به پایین دست، لوله گذاری انجام شود که در این راستا مسیر از روز گذشته به صورت موقت مسدود اعلام شد.

غلامعباس بهرامی نیا افزود: قرار بود امروز این کار به پایان برسد اما به دلیل مقاومت‌های صورت گرفته از سوی برخی اهالی منطقه به دلیل ترس از ورود آب به زمین‌های کشاورزی، ادامه روند لوله گذاری به پایان نرسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان تأکید کرد: لوله گذاری و هدایت آب به پایین دست کاملاً کارشناسی شده است و آب بدون اینکه کمترین آسیب به مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی وارد کند هدایت خواهد شد.

بهرامی نیا بیان کرد: بدون تردید حفظ اموال و دارایی‌های مردم در تصمیم گیری مد نظر قرار می‌گیرد و تلاش خواهیم کرد با کمترین خسارت این آب هدایت شود.

وی خبر داد: در صورتی که مانعی وجود نداشته باشد، محور آبادان به اهواز امروز بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در خصوص محور اهواز به اندیمشک نیز گفت: سطح آب در این محور کاهش پیدا کرده است اما این کاهش به اندازه‌ای نیست که بتوان نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کرد.

وی افزود: در صورتی که تا امروز سطح آب با کاهش بیشتری مواجه شد، سعی خواهیم کرد ترافیک سنگین در مسیر اهواز به اندیمشک برقرار شود.

اوضاع نگران کننده است

این در حالی است که رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرده که در خوزستان اوضاع هنوز به مرحله بحرانی نرسیده اما نگران کننده است.

علی اصغر پیوندی که به همراه وزیر کشور برای نظارت مستقیم بر روند مدیریت بحران سیل خوزستان در این استان بسر می‌برد، در توئیتی درباره شرایط کنونی خوزستان نوشت: اوضاع هنوز به مرحله بحرانی نرسیده، اما نگران کننده است.

رئیس جمعیت هلال احمر در توئیت خود افزود: برای سومین بار در ۱۰ روز گذشته به اهواز آمده‌ام. اوضاع خوزستان هنوز به مرحله بحرانی نرسیده اما قطعاً نگران کننده است وگرنه نیازی به حضور چندباره در این استان نبود.

وی تصریح کرد: حکم صادر نمی‌کنم اما ضرورت دارد در این موقعیت دشوار از تشویش اذهان عمومی بپرهیزیم و با هم از این روزهای سخت عبور کنیم.

میدان میوه و تره بار غرق شد

به دنبال آب گرفتن ورودی اهواز از سمت اندیمشک، میدان میوه و تره بار اصلی شهر اهواز به زیر آب رفته و هم اکنون نگرانی از نرسیدن تره بار به مردم به شدت نگران کننده است. با وجود بسته شدن مسیرهای مختلف به خصوص جاده مهم و استراتژیک اهواز - اندیمشک، به نظر می‌رسد در صورتی که مسئولان تمهیدات مناسبی را در پیش نگیرند، نبود میوه و تره بار در شهر می‌تواند مشکل ساز شود.

البته مسئولان اعلام کرده‌اند که به دنبال یافتن مکانی جدید برای راه اندازی موقت میدان میوه و تره بار هستند.