تحریم سپاه سومین کادو ترامپ به نتانیاهو

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل، درباره اهداف ترامپ در رابطه با تحریم سپاه گفت: این موضوع را از چند منظر باید بررسی کنیم، نخست اینکه آمریکا موضوع تحریم سپاه را در روز پاسدار اعلام کرد و علاوه بر این نمی توان نادیده گرفت که این اقدام در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی رخ داد، می توان  تحریم سپاه را کادو کمپین انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه رقیب نتانیاهو در فرانسه با مکرون دیدار کرده بود، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشت؛ نجات نتانیاهو از آن شرایط نیازمند یک شوک بود و تحریم سپاه از سوی ترامپ پس از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس و الحاق کاذب جولان به سرزمین‌های اشغالی، سومین هدیه بود که به نتانیاهو داد. سومین نکته این است که مقامات فعلی آمریکایی‌ و به خصوص ترامپ در روابط با کنگره و حزب دموکرات، دچار نوعی تزلزل هستند و برای قالب آمدن بر آن وجه نیازمند یک اتفاق هستند؛ نکته دیگر که باید ذکر کنیم این است که این اقدام واشنگتن جنبه روانی و رسانه‌ای دارد؛ در حالی که خود کاخ سفید هم می‌داند اولین خطای آنها، آخرینش خواهد شد.

ساجدی در ادامه در رابطه با اهداف ترامپ در تروریستی اعلام کردن سپاه، توضیح داد: ترامپ با تروریستی خواندن سپاه، تلاش کرد به نوعی بر ایران فشار بیاورد؛ در دو سالی که از ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد و یک سالی که از خروج این کشور از برجام گذشته، ایالات متحده به هیچ نتیجه‌ای در رابطه با ایران نرسیده است؛ زمانی که تصمیم تحریم سپاه در واشنگتن گرفته شد، پنج نفر در جلسه حضور داشتند، در یک طرف پمپئو و جان بولتن حضور داشتند، در طرف دیگر هم رئیس سازمان سیا و ستاد مشترک نیز بودند. در حالی که رئیس سازمان سیا و ستاد مشترک مخالف قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی بودند، به علت نفوذ جان بولتن بر ترامپ نهایتا این اتفاق افتاد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهار کرد: نکته جالب اینجاست که ترامپ شخصی معامله گر است؛ در اینجا باید توجه کنیم که چه کسانی از این موضوع سود می‌برند؟ عربستان، رژیم اسرائیل و امارات؛ هر روزی که از ریاست جمهوری ترامپ می‌گذر یک سکه به سکه‌های آنها اضافه می‌شود و آنها نگرانند که مبادا پس از ترامپ یک رئیس جمهور دموکرات بر سر کار بیاید؛ واقعیت امروز دنیای سیاست این است که آنها تلاش می‌کنند از معامله‌ی احتمالی ایران و دولت ترامپ جلوگیری کنند.

وی در ادامه توضیح داد: عده‌ای می‌پرسند که چرا ایران حاضر به مذاکره با ترامپ نیست؟ که جواب این سوال را هم آمریکا و هم ایران می‌دانند. ترامپ شخص مطمئنی نیست و با وجود دو بار مذاکره با کره شمالی هم نتوانست نتیجه‌ای حاصل کند. اما نکته ای در این میان وجود دارد و آن این است که تنها دو سال تا پایان ریاست جمهوری ترامپ مانده و ایران می‌‎داند که اگر بخواهد با ترامپ مذاکره کند، زمانی باید این کار را انجام دهد که بیشترین امتیازها را بتواند بگیرد. در سال دیگر که انتخابات ۲۰۲۰ انجام شود، اگر دموکرات ها به قدرت برسند که به نفع ایران است زیرا حداقل برجام را قبول دارند و تعادلی برقرار خواهد شد، اگر هم جمهوری خواهان به قدرت برسند، کابینه ترامپ برای بر قدرت ماندن حاضرند بیشترین امتیاز را به ایران بدهند. نتیجه هر دو فرض هم این است که شرایط فعلی تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت.

ساجدی  در پایان با توجه به هزینه های ایران و روسیه برای امنیت منطقه و در پاسخ به این سوال که تروریستی نامیدن سپاه چه تاثیری بر امنیت و ثبات خاورمیانه خواهد گذاشت، تصریح کرد: تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاثیری بر امنیت منطقه نخواهد داشت زیرا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، روسیه و ترکیه که در راستای صلح و ثبات منطقه انجام می‌شود، مستقل از تصمیمات ایالات متحده است.