انگیزه ترامپ از اقدام علیه سپاه

یک روزنامه صهیونیستی به نقل از منابع آگاه مدعی شده هدف دولت آمریکا از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، دشوار کردن رفع تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت‌های بعدی آمریکا است. 

منابع مطلع به جروزالم‌پست گفته‌اند هدف دولت «دونالد ترامپ» از اقدام علیه سپاه پاسداران این بوده که رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران در دولت‌های آتی آمریکا دشوارتر شود. 

در شرایطی که بیش از نیمی از نامزدهای حزب دموکرات وعده داده‌اند در صورت پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی به برجام خواهند پیوست معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی می‌تواند مانعی سخت‌تر در برابر رفع کامل تحریم‌ها ایجاد کند.

یک منبع به روزنامه صهیونیستی گفت اگر دولتی در آمریکا قصد داشته باشد سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند با فرایند دشواری برای توجیه آن روبرو خواهد بود. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ علی‌رغم هشدارها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» کشورش اضافه کرد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در اقدامی متقابل با انتشار بیانیه‌ای در همان روز رسماً ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در غرب آسیا موسوم به سنتکام و نیز کلیه نیروهای وابسته به آن را تروریستی اعلام کرد.

این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.

کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند در صورتی که طرفین کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.