گسترش همکاری‌ عملیاتی بین نیروهای دریایی ایران و چین

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با فرمانده نیروی دریایی چین، ضمن تاکید بر روابط رو به رشد و مطلوب بین دو کشور گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت بالای این اجلاس برای کشور چین، بنده به عنوان نماینده نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کردم که این اتفاق به معنی اهمیت و درک متقابل بین ایران و چین و نیروهای مسلح دو کشور است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به فهم و درک متقابل کشورهای دارای تمدن‌های بزرگ دریایی در موضوع حقوق و امنیت دریایی خاطرنشان کرد: کشورهای فاقد ریشه‌‌های تمدنی که امروزه بر دنیا سلطه دارند، به هیچ عنوان نمی‌توانند فرهنگ غنی دریایی را به دیگران دیکته کنند. کشورهای ایران و چین جز کشورهای باتمدن و ریشه‌داری هستند که همواره با دریانوردی، در دریاهای آزاد و بین‌المللی حضور موثری دارند.

وی در ادامه افزود: بدلیل موقیعت ژئوپلتیک راهبردی، امروزه شاهد خیزش تمدن دریایی در اقیانوس آرام توسط چین و در شمال اقیانوس هند توسط ایران اسلامی هستیم. این اتفاق منجر به ترک قدرتهای استکباری از مناطق دریایی ما خواهد شد و قدرت‌های منطقه قطعا خلاء امنیتی را پر خواهند کرد و هیچ نیازی به حضور بیگانگان نیست.

 دریادار خانزادی با اشاره به این که کشور ایران و چین در اقیانوس‌ها و دریا‌ها دارای مرزهای  مشترکی  هستند افزود: با بهره‌گیری از این مرزهای مشترک و  تقویت همکاری‌های آموزشی، فنی و عملیاتی بین نیروی دریایی ارتش دو کشور، ان‌شاءالله می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد تعاملات و همکاری‌های بیشتری بیین دو کشور در موضوعات مختلفی باشیم.

فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به برگزاری رزمایش بین‌المللی در قالب آیونز و همچنین رزمایش مشترک ایران و روسیه، خواستار حضور نیروهای دریایی کشور چین در این رزمایش شد.

دریادار خانزادی با اشاره به پیشرفت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همکاری با نیروهای دریایی منطقه یادآور شد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره  اهل عمل هستند و هیچ یک از تصمیمات ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف بر روی کاغذ متوقف نخواهد شد. دنیا بداند حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در شمال اقیانوس هند بی‌معنی است و امنیت جمعی تنها با وجود کشورهای منطقه‌ای بدست می‌آید.

فرمانده نیروی دریایی چین نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور فرمانده نیروی دریایی ایران در این اجلاس  و اعلام آمادگی کشورش برای توسعه تعاملات در سطوح بالاتر و همچنین  همکاری نزدیک‌تر به منظور رسدن به امنیت دریایی، گفت: حضور ناوگروه‌های هر دو کشور در بنادر یکدیگر باعث تسریع در این روابط خواهد شد و ما همواره از این موضوع استقبال خواهیم کرد.