ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نخواهد فروخت

حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: تحت هیچ شرایطی جمهوری اسلامی ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی‌فروشد؛ "تجربه کشور در مقابله با تحریم"، "مناسبات دو جانبه" و " توجه به این نکته که آمریکایی‌ها در دنیای امروز فعال مایشاء نیستند" سه فاکتور مهم در این راستا است؛ لذا ایران حداقل مورد نیاز در خصوص فروش نفت را برای توسعه و پایداری کشور خواهد داشت.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، این امر را آخرین تیر ترکش آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: به یاد بیاوریم در دوره تحریم‌های گذشته قبل از سال ۹۲ و ۹۳ دغدغه تحریم بنزین وجود داشت؛ آن زمان آنها بند ۱۵ ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد را در قالب قطعنامه آورده بودند و این دغدغه‌ در جمهوری اسلامی ایران وجود داشت که یکی از آخرین تحریم‌ها تحریم بنزین خواهد بود در حالی که اکنون کشور در حوزه بنزین به صادرات رسیده است.

پالایش نفت خام و تبدیل به دیگر محصولات؛ استراتژی کلان کشور

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستیابی ایران به توان مناسب در حوزه پتروشیمی، ادامه داد: ما توانسته‌ایم اثر نفت در بودجه را به ۵۰ درصد مالیات برسانیم و بودجه کشور از آمادگی صیانتی لازم برخوردار بوده است؛ لذا این اقدام آمریکایی‌ها آخرین تیر آنها بود.

وی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای مقابله با این اقدام وجود دارد، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را به گونه‌ای پیش برده که می‌توانیم حداقل یک میلیون بشکه صادرات نفت داشته باشیم؛ ضمن اینکه یک استراتژی کلان در کشور تدوین شده که نفت خام پالایش و تبدیل به دیگر محصولات شود که غیرقابل تحریم است.

سیاست کلی کشور مقابله فعال با تحریم‌ها است

این نماینده مجلس گفت: به دلیل نیازی که در بازار برای تولید محصولات از نفت خام ایران وجود دارد، آن امر غیرقابل تحریم است لذا ما معتقدیم بعد از این شرایطی که شکل گرفت این آمادگی در کشور وجود دارد که مقابله عملیاتی  و توسعه‌ای با تحریم شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند ایرانی‌ها به صورت منفعل با تحریم‌ها برخورد خواهند کرد؛ اما واقعیت این است که سیاست کلی کشور مقابله فعال با تحریم‌ها است.

سراشیبی ابزارهای تحریمی آمریکا را خواهیم دید

فلاحت‌پیشه توضیح داد: آن بخش از نفت خامی که ما نمی‌توانیم صادرات کنیم باید جذب پتروشیمی و سایر تولیدات انرژی و غیره در کشور شود و سود بهینه وارد کشور شود؛ معتقدم از ۱۰ روز دیگر که آمریکایی‌ها معافیت‌های خود را برمی‌دارند، سراشیبی ابزارهای تحریمی آمریکا را خواهیم دید و آثار مقابله جمهوری اسلامی ایران مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: لازمه این امر آن است که هر گونه اقدامی در کشور بر اساس اصل "وحدت"، "مدیریت" و "سلامت بر مدیریت" شکل گیرد و حتما تلاش شود تا تحریم کنونی منجر به شکل‌گیری کانون‌های فساد نشود زیرا این کانون‌ها بخشی از ثروت کشور را بلعید؛ بلکه کانون‌های مقاومت اقتصادی در کشور شکل گیرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی در این راستا فعالیت لازم را خواهیم داشت و زمینه قانونی لازم را ایجاد می‌کنیم؛ ضمن آنکه در جلسه‌ای با رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مقرر شد راهکارهای مشترک تقنینی و نظارتی در راستای کمک به دولت احصا شود در دستور کار قرار گیرد تا ما تحریم‌های آمریکا را به فرصت تبدیل کنیم.