حضور نیرو‌های ایرانی در ۸۰ کیلومتری مرز‌های فلسطین اشغالی با سوریه

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اظهار داشت با وجود آنکه واشنگتن اعلام کرده است بلندی‌های اشغالی جولان را بخشی از سرزمین‌های تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی می‌داند نیرو‌های ایرانی در ۸۰ کیلومتری مرز‌های فلسطین اشغالی با سوریه حضور دارند.

لاورنتیف در این خصوص گفت: «ما با دوستان ایرانی‌ خود به این توافق رسیده‌ایم که به منظور تضمین امنیت در منطقه جنوبی واحد‌های ویژه‌ای که در آنجا (مرز سوریه با فلسطین اشغالی) دارند به ۷۵ تا ۸۰ کیلومتری مرز منتقل شود. آن‌ها به وعده‌های خود عمل خواهند کرد».

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ایده ایجاد یک گروه کاری بین‌المللی در مورد موضوع خروج نیرو‌های خارجی از سوریه هنوز در جای خود باقی است؛ اما ابتدا باید ایجاد ثبات در این کشور عربی هدف قرار گیرد. برای انجام این کار یک سوریه قوی نیاز است. شرایط در سوریه باید به ثبات برسد و همه گروه‌های تروریستی در آن از میان بروند.

این مقام روس همچنین از برگزاری نشست جدیدی در خصوص سوریه خبر داد و اظهار داشت روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان ممکن است در آینده نزدیک در مورد وضعیت سوریه نشستی برگزار کنند.

چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اقدامی یک‌جانبه و غیرقانونی و در چارچوب حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی، حاکمیت این رژیم بر منطقه اشغالی بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت.

شایان ذکر است این تصمیم ترامپ اعتراض کشور‌های اسلامی را در پی داشت و اتحادیه اروپا و روسیه نیز اعلام کردند این تصمیم را به رسمیت نمی‌شناسند و بلندی‌های جولان را خاک اشغالی سوریه در نظر می‌گیرند.