چرا انتخابات مجلس نباید استانی شود؟

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات پارلمان، گفت: یکی از مهم‌ترین معایب استانی شدن انتخابات مجلس این است که از توجه نمایندگان به مناطق محروم و دورافتاده کاسته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه براساس طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ارتباط مردم با نمایندگان کاهش یافته و یا حتی در مواردی قطع می‌شود، اظهار داشت: نمایندگان مجلس، حلقه اتصال دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی با مردم هستند و مردم هم به‌راحتی مشکلات و مسائل خود را با آنها مطرح می‌کنند، اما براساس طرح استانی شدن انتخابات، سرکشی به مناطق محروم و دورافتاده در اولویت رسیدگی‌های نمایندگان قرار ندارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس به اثرات سوء قطع شدن ارتباط نمایندگان مجلس با مردم شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده اشاره کرد و اظهار داشت: در این شرایط، مردم نسبت به حل مشکلات‌شان ناامید می‌شوند و این مسئله کم‌کم به از دست رفتن سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در انتخابات منجر می‌شود.

مختار اضافه کرد: مردم مطالبات‌شان را از نمایندگان پیگیری می‌کنند و در صورتی که این ارتباط قطع شود، حلقه واصلی بین مردم و دولت وجود ندارد، بنابراین دولت‌ هم از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند، زیرا از قدرت ابزار نظارتی مجلس نیز کاسته می‌شود، این مهم‌ترین دلیل برای استانی نشدن انتخابات مجلس است.

نماینده مردم آبادان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع، طرح استانی شدن انتخابات مجلس ایرادات زیادی دارد که بخشی از آن، قطع شدن ارتباط مردم با نمایندگان است، مسئله اساسی این است که در این شرایط و با وجود مشکلات متعدد در این طرح، استانی شدن انتخابات مجلس به‌مصلحت کشور نیست و نباید اجرا شود.