ابراز نگرانی چند اندیشکده راهبردی کشور

جمعی از اندیشکده‌ها در نامه‌های جداگانه‌ای به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از طرح کارشناسی نشده استانی شدن انتخابات مجلس اظهار نگرانی کردند.

متن این دو نامه به شرح زیر است:
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

با احترام به استحضار می رساند آخرین نسخه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی  به تصویب رسیده است، توسط جمعی از اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و نخبگان کشور مورد که اخیرا تحلیل و ارزیابی دقیق علمی قرار گرفته و با مدل سازی طرح در کل کشور و تحلیل منطق استانی- تناسبی، پیامدهای فاجعه‌آمیز اجتماعی، سیاسی، حقوقی و امنیتی آن احصاء شده است.

متأسفانه طرح مذکور در یک فرآیند شتاب زده بارها تغییر یافته به گونه‌ای که طرح نهایی (تناسبی) نسبتی  حوزه تک نماینده 167 با طرح اولیه (اکثریتی) ندارد و اجرای آن سبب حذف بسیاری از اقلیت‌ها خصوصا می‌شود و دامنه مسائل خرد حوزه‌های انتخاباتی را به سطح استان‌ها می‌کشاند و امکان مشارکت مردم در شهرستان‌ها جهت انتخاب نماینده مطلوب را به شدت کاهش می‌دهد.

اکنون بالغ بر 15 اندیشکده (با بدنه علمی و کارشناسی 500 نخبه) پیاده‌سازی طرح مذکور با مغایرت‌ها، اشکالات و ابهامات در انتخبات 98 را برای کشور بحران آفرین می‌دانند و بدین‌وسیله هشدار جدی خود را به همراه گزارش‌های ارزیابی به ریاست معزز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام می‌دارند.

امید است نمایندگان محترم، فارغ از جبهه گیری های متداول سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی، نظرات ارسالی نخبگان را مورد تدقیق قرار داده و در فرآیند قانون گذاری موضوعات کلان، ضمن ملاحظه تبعات و پیامدهای آن، با تدبیر هوشمندانه و آینده نگرانه در راستای تامین منافع ملی کشور گام بردارند.

با آرزوی توفیق الهی

اعضای محترم و معزز شورای نگهبان قانون اساسی

با سلام و آرزوی توفیق الهی؛

با احترام؛ همانطور که مستحضرید طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرآیندی غیرعلمی، غیرکارشناسی و شتاب‌زده با اصلاحیه‌های متعدد در دستور کار مجلس قرار گرفته و به تصویب رسیده است.

بر این اساس مجموعه ای از ظرفیت های اندیشگاهی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از جوانان متعهد و متخصص از دانشگاه‌های معتبر؛ ضمن تدقیق در نظام های انتخاباتی و سیاسی کشورهای مختلف و ویژگی‌های کشور ایران نسبت به تدوین گزارش راهبردی پیرامون پیامدهای فاجعه آمیز طرح مذکور در ابعاد چهارگانه حقوقی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی و ابهامات، اشکالات و مغایرت‌های آن با اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام نموده‌اند که به پیوست تقدیم حضور می‌شود.

با امعان نظر به موارد صدرالذکر و دغدغه اعضای محترم شورا در خصوص تطبیق قوانین موضوعه با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت اندیشگاهی انقلاب اسلامی تقدیم این گزارش را به مثابه اعلام هشدارهای لازم تبعات طرح قلمداد نموده و استدعا دارد شورای نگهبان همچون همیشه به وظیفه شرعی و قانونی در فضایی علمی و کارشناسی عمل نماید.

این دو نامه توسط پژوهشکده تحقیقات راهبردی و دفتر بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اندیشکده حکمرانی شریف، پژوهشکده چشم‌انداز و آینده پژوهی، اندیشکده افکارسنجی دانشگاه تهران، بنیاد توسعه فردا، اندیشکده سیاست‌پژوهی متین، مرکز مطالعات راهبردی حکمت، اندیشکده برهان، دانشگاه صنعتی شریف، کانون تفکر ایران، مرکز مطالعات تکنولوژیک و اندیشکده‌های سدا، متنا و ماهر امضا شده است.