خیال خامِ پمپئو درباره بازار نفت

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با اطمینان گفت که مذاکرات میان آمریکا و چین تحت تأثیر پایان یافتن معافیت‌های تحریم‌های نفتی ایران قرار نخواهد گرفت.

مایک پمپئو همچنین به کشورها و شرکت‌ها هشدار داد که تخطی از تحریم‌های آمریکا از طریق واردات نفت ایران پس از روز چهارشنبه که معافیت هشت کشور به پایان خواهد رسید، اشتباه پر هزینه‌ای خواهد بود.

پمپئو در یک نشست خبری که توسط شبکه هیل برگزار شد اظهار داشت: " ما با چین مذاکره‌های بسیاری درباره این مسئله داشته‌ایم. من مطمئنم که مذاکرات تجاری ادامه یافته و به روند طبیعی خود اجرا خواهند شد".

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که در تلاش است تا منابع نفتی جایگزین برای تأمین بازار نفت جهانی بیابد تا اطمینان حاصل شود که پس از متوقف شدن خریداری نفت ایران، بازار نفت ذخیره کافی داشته باشد.

وی در این باره گفت: ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که بازارهای نفتی به اندازه کافی تأمین هستند و بر روی این موضع کار می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره تخطی از تحریم‌های آمریکا گفت: حتماً پیگیری خواهیم کرد که شرکت‌های ناقض تحریم‌ها پاسخگوی تخطی‌هایی باشند که انجام می‌دهند.

کاخ سفید برای افزایش فشار بر روی ایران اظهار کرده است که معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا سال گذشته به دلیل "جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی" به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی را اعطا کرد.

این اقدام آمریکا با واکنش مشتریان نفتی ایران از جمله چین و ترکیه همراه بوده است.