ایران با سرکوب داعش، مانع از گسترش تروریسم در شرق شد

غلامعلی حداد عادل، رییس هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز این دیدار در نشست مشترک هیأت ایرانی با دکتر یانگ جیم یان، رییس مرکز مطالعات بین المللی شانگهای، مدیران و اعضای هیأت علمی این مرکز گفت: «در آمریکا پس از روی کارآمدن ترامپ، بسیاری از اهداف آمریکا صراحت و از جمله دشمنی دولت این کشور با ایران و چین شدت بیشتری یافته است؛ به طوری که آمریکایی‌ها چین را خطر اول برای منافع خود در جهان و ایران را خطر نخست برای منافع خود در خاورمیانه می‌دانند».

وی افزود: «آمریکا همان قدر که از پیشرفت اقتصادی چین نگران است، به همان میزان از نفوذ اعتقادی انقلاب اسلامی نگرانی دارد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف آمریکا از سلطه جویی بر خاورمیانه را تسلط بر انبار طبیعی نفت جهان و قطع دسترسی رقبایی، چون چین از نفت این منطقه عنوان کرد و گفت: «آمریکا کشوری را که در برابرش تسلیم نشود و به آن «نه» بگوید خطرناک می‌داند. آمریکا مخالف جدی طرح «یک کمربند، یک جاده» است و می‌خواهد از طریق مخالفت با کره شمالی و فشار بر این کشور، راه دریایی چین را تحت کنترل داشته باشد».

مشاور عالی مقام معظم رهبری، هدف از بدعهدی، تحریم‌های یکجانبه و عدم ایفای تعهدات آمریکا در قبال ایران را مهار انقلاب اسلامی از طریق فشار اقتصادی خواند و گفت: «آمریکا از یک سو به ملت ایران فشار اقتصادی وارد می‌کند و از سوی دیگر، سعی دارد در رسانه‌های خود جمهوری اسلامی را مقصر جلوه دهد و در چنین شرایطی، همکاری ایران و چین بیش از هر زمان دیگر ضرورت می‌یابد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به این که از جنگ جهانی دوم به این سو، حکومت‌های بیش از ٨٠ کشور توسط آمریکا سرنگون شده اند، گفت: «آمریکا به نفع و سلطه خود می‌اندیشد و ارزشی برای نفع مشترک قائل نیست. همچنین به فرهنگ دیگر ملت‌ها اهمیتی نداده و تصور می‌کند که همه ملت‌ها باید مثل آمریکا فکر کرده و از آمریکا تقلید کنند؛ حال آن که دنیا از چنین وضعی خسته شده، در انتظار الگویی تازه در روابط بین الملل به سر می‌برد که در نقطه مقابل آمریکا باشد و برداشت ایران این است که چین می‌تواند چنین الگویی را به جهان عرضه کند».

مشاور عالی مقام معظم رهبری، طرح «یک کمربند، یک جاده» را نماد رویکرد تازه چین در روابط بین الملل دانست و گفت: «اتکای این طرح به منافع مشترک و برد_ برد می‌تواند به تأسیس الگوی تازه روابط جهانی از سوی چین کمک کند».

حداد عادل، وجود ایرانی مستقل در غرب آسیا را به نفع منطقه و جهان برشمرد و اضافه کرد: «ایران با نفوذ خود در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بسیاری دیگر از کشور‌های خاورمیانه، مانع از هجوم تروریسم به شرق شده و با سرکوب داعش به عنوان خطرناک‌ترین پدیده تروریستی، ضریب امنیت شرق را ارتقا داده است».

وی با اشاره به نزدیک شدن داعش از طریق افغانستان به مرز‌های چین، اجرای طرح «یک کمریند، یک جاده» را مستلزم دنیایی خالی از تروریسم خواند و افزود «ایران و چین می‌توانند در مقابله با تروریسم به عنوان لازمه اجرای طرح یک کمربند، یک جاده (احیای جاده ابریشم) همکاری کنند».

یانگ جیم یان، رییس مرکز مطالعات بین المللی شانگ‌های نیز در جلسه با اعضای هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن عمیق و عالمانه برشمردن تحلیل رییس هیأت ایرانی از رویکرد سلطه جویانه آمریکا به دیگر کشورها، ایران را قطب مهم خاورمیانه و مقاومت کشورمان در دفاع مقدس و جنگ هشت ساله را ستودنی توصیف کرد و گفت: «در حالی که آمریکا چین را بزرگترین رقیب خود می‌داند، سیاست چین در قبال آمریکا تا کنون خویشتندارانه بوده است، اما با روی کارآمدن ترامپ، سیاست مهار تؤام با فشاری همه جانبه از سوی آمریکا نسبت به چین اعمال شد».

رییس مرکز مطالعات بین المللی شانگ‌های همچنین گفت: راهبرد خاورمیانه‌ای چین چهار اصل ثابت دارد که شامل اتخاذ روش‌های تفاهم آمیز برای حل مسائل، توسعه اقتصادی و آبادانی، گسترش صلح و حمایت دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی ایران و چین از یکدیگر است».

هیأت بلندپایه مجمع تشخیص مصلحت نظام که در چین به سر می‌برد، به منظور شرکت در دومین مجمع جهانی طرح «یک کمربند، یک جاده» و توافقات راهبردی با مقامات چین به این کشور سفر کرده است.