ظریف: ایران همچنان به فروش نفت خود ادامه خواهد داد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که قرار است مشروح آن روز شنبه (14 اردیبهشت) منتشر شود، گفت که فشارهای آمریکا علیه ایران تروریسم اقتصادی است.

وی در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: ما تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تروریسم اقتصادی می‌‌دانیم و همانطور که من آشکارا اعلام کردم (مایک) پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور در تلاش برای اعمال فشار علیه مردم ایران هستند تا آنها سیاست خود را تغییر دهند.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: برخی کشورها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قانونی نمی‌دانند البته  شرکت‌های خصوصی این کشورها ممکن است به دلیل تهدیدات آمریکا و اقدامات این کشور که درباره این موضوعات اعمال می‌کند در کوتاه مدت محتاطانه عمل کنند اما فکر نکنم که آنها این رویکرد را برای میان مدت و طولانی مدت داشته باشند اما این به معنای آن نیست که دولت‌ این کشورها با تحریم‌ها موافق بوده و آن را برسمیت می‌شناسد.

ظریف افزود: ما همچنان به فروش نفت خود ادامه می‌دهیم و به دنبال مشتری خواهیم گشت و همیشه کسانی را که در دوران سخت با ما کار کردند را به یاد خواهیم سپرد. چیزی که مهم می‌باشد این است که این تحریم‌ها نه قانونی بوده و نه تاثیر قانونی دارد و تاثیر سیاسی نیز نخواهد داشت.

ظریف: کسانی که در دوران سخت در کنار ایران هستند را فراموش نمی‌کنیم

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد معافیت‌ها از تحریم‌های نفت را برای خریداران نفتی ایران تمدید نخواهد کرد. واشنگتن گفته هدف از این اقدام به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌هاشدت گرفت .

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷)  به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد.