ادعای پنتاگون درباره علت اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس

پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی ادعا کرد: من با اعزام یک فروند ناو هواپیمابر و بمب افکن ها به خاورمیانه موافقت کردم زیرا نشانه هایی از تهدیدات معتبر نیروهای ایرانی مشاهده کردیم.

وی حاضر نشده است که جزئیاتی را برای اثبات این ادعاها را مطرح کند. روز یکشنبه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده در حال مستقر کردن گروه ضربت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خاورمیانه است تا یک پیام روشن و آشکار را برای ایران بفرستد.

در حالی که نه بولتون و نه شاناهان هیچ گونه جزئیاتی را برای اثبات ادعاهای خود ارائه نداده‌اند، برخی مقام های رسمی آمریکایی مدعی شدند که تهدیدات معتبر و مکرری علیه نیروهای آمریکایی وجود داشته است، از جمله در عراق.

شاناهان ضمن تکرار ادعاهای بی پایه و اساس علیه تهران، افزود: از ایران می خواهم "اقدامات تحریک آمیز" خود را متوقف کند.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: اقدام ما در اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب افکن ها به منطقه تحت نظارت سنتکام، یک اقدام دور اندیشانه برای تغییر وضعیت تجهیزات نظامی و در واکنش به تهدیدات معتبر از سوی نیروهای ایرانی بوده است.

وی افزود: از ایران می خواهیم تا همه اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند. ما ایران را برای هرگونه حمله به منافع آمریکا یا نیروهای آمریکایی در منطقه پاسخگو خواهیم کرد.

پنتاگون نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: "این اقدام وزارت دفاع آمریکا در واکنش به افزایش آمادگی نیروهای ایرانی برای انجام عملیات تهاجمی علیه نیروهای آمریکایی و منافع ما اتخاذ شده است."

گرچه ایران هنوز به اقدامات اخیر آمریکا واکنشی نشان نداده است ولی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به رویترز گفته است که "بر این باور نیستم که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار جنگ با ایران باشد ولی تیم "بی" شامل بولتون، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، احتمالا به دنبال جنگ با ایران هستند.

3 مقام آمریکایی نیز به رویترز گفتند که نگرانی هایی درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در سوریه و آبهای نزدیک این کشور و همین طور پرسنل آمریکایی در عراق وجود دارد.

پامپئو: فعالیت‌های ایران در منطقه را زیر نظر داریم

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: فعالیت‌های ایران در منطقه را زیر نظر داریم و بر این باوریم که این فعالیت‌ها می‌تواند موجب تشدید اوضاع شود.

وی در ادامه افزود: همه اقدامات امنیتی لازم برای تضمین گزینه های مورد نظر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای مقابله با هر اقدام تحریک آمیز احتمالی از سوی ایران، اتخاذ می‌کنیم.