بناهای تاریخی بیمه می‌شوند

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز قوه مقننه  و در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی ماده 15 این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی و نهادها مکلفند هزینه‌های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی – فرهنگی و فهرست‌های ذی‌ربط مربوط به آثار در اختیار و یا در حیطه موضوع تخصصی همان دستگاه را از محل اعتبارات خود تأمین کنند. این اعتبارات در چارچوب ضوابط قانونی سازمان هزینه می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده 16 این طرح را  به تصویب رساندند که بر اساس آن شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی مصوب، مکلفند در تخصیص بودجه عمرانی سالانه شهر، بافت‌های مذکور را در اولویت قرار دهند.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده 17 این طرح سازمان میراث فرهنگی را مکلف کردند ظرف مدت دو سال با بررسی و پایش‌های مقتضی، بناهای واجد ارزش برای ثبت در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط را رسماً اعلام و در اختیار عموم قرار دهد. در ماده 18 این طرح نیز که به تصویب مجلس رسید سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت کشور مکلف شدند تدابیر و اقدامات لازم جهت ایجاد ساختار مناسب اداری را در شهرداری‌های شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی مصوب انجام دهند.

مجلس همچنین ماده 19 این طرح را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت مکلف است تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط را انجام دهد.