آمریکا در نهایت با ایران مذاکره می‌کند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی ، در خصوص سخنان رئیس جمهور مبنی بر کاهش اجرای تعهدات برجامی ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران رفتار بسیار منطقی و معقولی برای مقابله با تنش‌هایی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند، در پیش گرفته است. جان کلام ایران این است که در برجام دارای تکالیفی بوده و به آن عمل کردهاست در مقابل این تعهدات باید از حقوق برجام نیز منتفع شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران مهلت دو ماهه‌ای را تعیین کرده تا کشورهای دیگری که در برجام حضور دارند نسبت به استیفای حقوق ایران تلاش کنند که در غیر اینصورت دلیلی برای حضور ایران در برجام وجود نخواهد داشت.

تناقض رفتار آمریکایی‌ها در قبال انباشت آب سنگین و کیک زرد در ایران

وی با بیان اینکه مسیری که آمریکا در پیش گرفته، متناقض است زیرا در زمان مذاکرات می‌گفتند کیک زرد و آب سنگین در ایران انباشت نشود اما امروز می‌گویند ایران حق فروش کیک زرد و آب سنگین را ندارد، افزود: با این روندی که آمریکا اخیرا در پیش گرفته و اجازه فروش محصولات هسته‌ای را به ایران نمی‌دهد، طبیعتا کیک زرد و آب سنگین در ایران انباشت می‌شود و نگرانی‌های قبلی آمریکا رفع نشده بلکه تشدید می‌شود.

رحیمی‌جهان‌آبادی با بیان اینکه ایران تعهدات خود را در این فرایند 2 ماهه کاهش می‌دهد، ادامه داد: اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران در حالی که نفعی از این توافق هسته‌ای نمی‌برد، عاقلانه نیست. اروپایی‌ها باید یک راه را از بین تحمل هزینه‌های ناشی از تحریم آمریکا و از بین رفتن برجام، یک راه را انتخاب کنند.

اجماع تمامی نهادها و گروه‌های سیاسی در سیاست جدید هسته‌ای بسیار ضروری است

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر طرف اروپایی به تعهدات برجامی خود عمل کند، خروج ایران از برجام نیاز نیست اما در غیراینصورت و عدم تامین منافع  مالی ایران در برجام، دلیلی برای باقی ماندن ایران در برجام وجود ندارد.

وی افزود: موضوع کلیدی در ادامه مسیری که آغاز شده، اجماع تمامی دستگاه‌ها، نهادها و طیف‌های سیاسی در حرکت در مسیر اعلام شده است زیرا در واقع می‌توان برنامه اعلام شده توسط رئیس جمهور، سیاست نظام در قبال پرونده هسته‌ای است.

آمریکا در نهایت با ایران مذاکره می‌کند

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه طرف آمریکایی راهی جز مذاکره با ایرانیان ندارد، اظهار داشت: اگر چه آمریکا به دنبال تنش نظامی با ایران است، اما در نهایت می‌داند که باید با ایرانیان مذاکره کند اما آن‌ها فکر می‌کنند اکنون باید از موضع قدرت مذاکره کنند که این موضوع محقق نمی‌شود زیرا ایران در 4 دهه گذشته نشان داده که می‌تواند فشارها را تحمل کند و پتانسیل این موضوع را دارد.

اگر پرونده هسته‌ای ایران بازهم به شورای امنیت برود چه می‌شود؟

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه رئیس جمهور گفته اروپایی‌ها حق ندارند پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند، بیان کرد: کشورهای اروپایی ممکن است رفتار امروز ایران را نقض برجام تلقی کنند و پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند اما آقای روحانی به نوعی بیان کرد که اگر پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برگردد پُل پشت سر اروپایی‌ها برای بازگشت به مذاکره را خراب می‌کند.

اروپایی‌ها بر سر کدام دوراهی گیر افتاده‌اند؟

وی با بیان اینکه به نظر من طرف اروپایی در سخت ترین شرایط تصمیم گیری قرار گرفته است، افزود: یک راه، اجرای تعهدات برجامی، ایجاد صلح و امنیت است و راه دیگر آن است که اروپایی‌ها تسلیم زورگویی‌های غیر منطقی آمریکا شوند.

آمریکایی‌ها عملا این پایه حقوق بین‌الملل را نابود کرد‌ه‌اند

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه رفتار آمریکایی‌ها اجحاف در حق کل جامعه جهانی است زیرا "اصل وفای به عهد" مبنای نظم کنونی جهان است اما آمریکایی‌ها عملا این پایه حقوق بین‌الملل را نابود کرد‌ه‌اند، ادامه داد: آمریکا‌یی‌ها عملا اعلام می‌کنند که غربی‌ها پایبند به امضای خود نیستند و این موضوع می‌تواند پیام منفی به کل جهان بدهد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی‌ها می‌دانند که آمریکا زورگویی می‌کند و در مقابل، ایران همواره تصمیمات منطقی و عاقلانه‌ای داشته است.