تأکید نخست‌وزیر عراق بر ادامه روابط دوستانه با ایران

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دیروز (سه‌شنبه) با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در بغداد دیدار و گفت‌‌و‌گو کرد و به او گفت که عراق در تمامی مناسباتش در وهله اول منافع خود را در نظر می‌گیرد.

به گزارش السومریه نیوز، در بیانیه صادره از دفتر عادل عبدالمهدی آمده است که در این دیدار، نتایج سفر عبدالمهدی به کشورهای اروپایی و پیش از آن سفر به چند کشور منطقه‌ای مورد بحث و گفت و‌گو قرار گرفت.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه آمریکا شریک استراتژیک و مهم عراق محسوب می‌شود، تأکید کرد که عراق سیاست موازنه خود را بر مبنای دوستی و همکاری با تمامی دوستان و همسایگانش از جمله ایران، ادامه می‌دهد.

عبدالمهدی همچنین بر توسعه روابط با آمریکا و تمامی کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها تأکید کرد و گفت عراق تلاش دارد با همه شرکایش بدون اینکه به اختلافات آن‌ها توجه کند رابطه داشته باشد و مبنای این روابط نیز منافع عراق خواهد بود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورها تمامی اختلافات خود را از طریق «گفت و‌گوی صادقانه و سازنده» حل و فصل کنند و عراق به کشوری برای حل اختلافات و مکانی که همه برای گفت‌و‌گو در آن دور هم جمع می‌شوند؛ نه به مکانی برای درگیری و تنش تبدیل گردد.

وزیر خارجه آمریکا شب گذشته (سه‌شنبه) در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد بغداد شد و با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد.

تأکید عبدالمهدی بر کناره‌گیری عراق از هرگونه تنش، در حالی است که پامپئو در مسیر سفر به این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تکرار این ادعا که ایران قصد حمله به منافع آمریکا در عراق را دارد، گفته بود که وقوع چنین اتفاقی بر عراق هم اثر خواهد گذاشت.