واکنش پامپئو و وزیر خارجه انگلیس به نامه روحانی

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود، اقدام ایران در کاهش برخی از تعهداتش بر اساس برجام را «ناخوشایند» توصیف کرد و مدعی شد تا زمانی که تهران به تعهداتش پایبند بماند، لندن هم به این توافق پایبند خواهد بود.

جرمی هانت همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست درخصوص تصمیم اخیر خود که او آن را «خروج نسبی از برجام» خواند، تجدیدنظر کند.

وزیر خارجه انگلیس ضمن تکرار ادعا‌های مقامات غربی علیه کشورمان مبنی بر «اقدامات بی‌ثبات کننده» در منطقه خاورمیانه، گفت: اگرچه ما هردو (پمپئو و هانت) در این زمینه توافق داریم که ایران نباید هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، اما درباره اینکه چگونه به این هدف دست پیدا کنیم، رویکرد‌های متفاوتی داریم و این بر کسی پوشیده نیست.

هانت مدعی شد: انگلیس همچنان به حمایت از توافق هسته‌ای ادامه داده است؛ توافقی که دستاوردی مهم در معماری منع اشاعه محسوب می‌شود. زیرا معتقدیم که این توافق در جهت حفظ منافع امنیتی مشترک است. اما تصمیم امروز تهران درباره تعهداتش ذیل این توافق یک گام ناخوشایند بود. از ایران می‌خواهم اقدامات تنش‌زای بیشتری را انجام ندهد و به تعهداتش پایبند باقی بماند. تحریم‌ها در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران لغو شدند. اگر ایران به تعهداتش در قبال این توافق پایبند نباشد، البته پیامد‌هایی را به دنبال خواهد داشت. تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد، انگلیس نیز به تعهدات خود پایبند باقی خواهد ماند!

پمپئو نیز مدعی شد: نامه‌ای که فرستاده شده به عمد مبهم است. ما نظاره‌گر اقدامات آن‌ها (ایران) خواهیم بود و بر اساس آن تصمیم مقتضی را خواهیم گرفت.

صبح امروز، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد.

شایان ذکر است واکنش وزیر خارجه انگلیس به تصمیم ایران براى تعلیق برخى از تعهدات برجامى خود در پاسخ به بدعهدى غرب، در حالی صورت مى‌گیرد که کشورهاى اروپایى با وجود گذشت یکسال از خروج آمریکا از برجام تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

متن گزاره برگ در خصوص تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توقف بخشی تعهدات برجام وفق حقوق مصرح در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام امروز منتشر شد.