موثر‌ترین اقدام٬ بهره مندی از توان داخلی است

 ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن با ظرفیت حمل ده‌ها بمب افکن و هزاران پرسنل به خلیج فارس اعزام شده است. این ناو پیش از این هم چند بار به خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده است ٬این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا ادعا می کند اعزام این ناو واکنشی به افزایش تحرکات ایران در منطقه است.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: مجموعه اقدامات مقامات ایالات متحده نه تنها از قدرتمندی آن‌ها نیست بلکه از روی استیصال انجام می‌شود، در حقیقت موانع و مشکلات داخلی واشنگتن، حجم بالای بدهی‌های این کشور و برخی از نابسامانی‌های مرتبط با احزاب مخالف که به دنبال بیان اشکالات جمهوری خواهان رخ داد، سبب شد که بدنه سیاست خارجی کاخ سفید به سمت نشان دادن قدرت در برخی از مناطق جهان پیش برود.

وی افزود:واشنگتن و دولت مردان این کشورتصور می‌کنند که با استفاده از رهگذر درگیری با برخی از قدرت‌های منطقه‌ای، می‌توانند بر موانع، مشکلات و اعتراضات داخلی سرپوش بگذارند، بنابراین در این مقطع خاص به جهت عدم توفیق کاخ سفید در دستیابی به تحریم فلج کننده برای ایران، ایالات متحده آمریکا از روی ناچاری صحبت از جنگ و خشونت می کند.

مقتدایی با بیان اینکه اقدامات اخیر واشنگتن نتیجه ناکامی‌های این کشور در مهار قدرت ایران است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های بسیار بالا و موثر در عرصه‌های نظامی به ویژه موشکی برخوردار است٬ همچنین توان دفاع از خود را در بالاترین سطح دهه‌های گذشته دارد و در حقیقت حضور آمریکایی‌ها در منطقه بیش از همیشه با اعتراض و ناکامی مواجهه بوده است، بنابراین قدرت بالای ایران در عرصه نظامی و انسجام داخلی سبب شد که اقدامات کاخ سفید، کارآمدی لازم را نداشته باشد.

کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: مردم ایران نسبت به حضور نظامی واشنگتن در کشور مان واکنش نشان می‌دهند، در حقیقت انسجام ملت جمهوری اسلامی، با تحریک کاخ سفید افزایش پیدا می‌کند؛ آنچه که دولت مردان آمریکا در تحلیل‌های خود به غلط بر آن پافشاری می‌کنند این است که با تحریم، تحریک و تهدید می‌توانند قدرت جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند٬ در حالی که این خواسته آن‌ها نتیجه‌ای برعکس به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه حضور ناو هواپیمابر و یگان‌های نظامی آمریکایی در منطقه خلیج فارس آسیب پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: حضور نظامیان واشنگتن در خلیج فارس نه تنها زمینه قدرت بلکه آسیب پذیری حداکثری آن‌ها را محیا کرده است همچنین ایالات متحده آمریکا در برابر اقدامات فلج کننده ایران در عرصه نظامی زمین گیر خواهد شد.

مقتدایی با اشاره به راهکار مقابله‌ای در برابر تحریم‌ها و فشار‌های واشنگتن، تاکید کرد: ایران در سال‌های گذشته بالاترین حد از خود گذشتگی و اغماض را انجام داده است، ولی ایالات متحده آمریکا به کلیت نظام اسلامی معترض و خواستار فروپاشی آن است، بنابراین راهکار دیپلماسی در برابر واشنگتن موثر نبوده است.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: اقدامات دیپلماتیک نشان داد که راه حل اتکا به درون و بهره مندی از توانمندی‌های داخلی، موثر‌ترین اقدام برای مهار ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره اقدام متقابل روحانی نسبت به دور جدید تحریم‌های ترامپ، توضیح داد: برجام جنینی بود که پس از تولد به مرگ و اغما منتهی شد بنابراین اتکا به برجام اقدامی غلطی است که منافعی برای جمهوی اسلامی ایران نخواهد داشت.

مقتدایی گفت: روحانی می‌تواند با بهره گیری از ابزار نفت و به حداکثر رساندن قیمت آن، نشان دهد که ایران از قدرت تاثیر اقتصادی بر اروپا، آمریکا و به طور کلی عرصه تولید جهانی برخودار است؛ ولی من متعجب هستم که تیم اجرایی رئیس جمهور و شخص او از این ابزار در اختیار به نحو شایسته استفاده نمی‌کنند.