نشست پوتین و شورای امنیت روسیه برای برجام

روز پنج‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و اعضای شورای امنیت این کشور برای بررسی تحولات اخیر پیرامون برجام و منطقه خاورمیانه تشکیل جلسه دادند.

بنا به گزارش بخش عربی وب‌سایت شبکه خبری راشاتودی، نشست پوتین و اعضای شورای امنیت روسیه پس از اقدام روز چهارشنبه ایران به توقف برخی از تعهد‌های خود ذیل برجام برگزار می‌شود. در این نشست مقامات بلندپایه‌ای مانند نخست‌وزیر، وزیر خارجه، وزیر دفاع، دبیر کل شورای امنیت روسیه، و  رئیس شورای فدراسیون روسیه (سنا) حضور داشتند.

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در این نشست تحولات پیرامون توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا را بررسی شده است.

پسکوف روز گذشته نیز اعلام کرد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفر خود به مسکو نامه‌ای از رئیس‌جمهور این کشور (درباره برجام) تحویل ولادمیر پوتین داده است.

 یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بدعهدی طرفهای دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی ، صبح روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پاسخ به این گونه اقدامات، از تعلیق بخشی از تعهدات برجامی خود خبر داد. رئیس جمهور ایران گفت: «توافق تصریح می‌کند که چنانچه برخی از اعضاء توافق را نقض نمایند، بند بیست و شش و بند‌های سی و شش این حق را به ما داده است تا این موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح نماییم و تعهداتمان را کاهش دهیم. امروز ما از تعهداتمان می‌کاهیم، ولی از توافق خارج نمی‌شویم.»

بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.