روسیه خواستار برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام شد

 دولت روسیه به منظور بررسی تحولات اخیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار برگزاری نشست «کمیسیون مشترک» شد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اینکه برجام برای امنیت منطقه و جهان بسیار مهم است اعلام کرد: «همانگونه که در برجام قید شده است به سبب جدی‌بودن تحولات اخیر باید نشست کمیسیون مشترک برگزار شود. طرف‌های برجام از جمله ایران باید نسبت به راه‌های عادی‌سازی وضعیت کنونی و ترسیم نقشه راهی جهت تضمین حفظ این توافق تلاش کنند».

این بیانیه درباره ریشه اصلی وضعیت کنونی برجام ضمن اعلام اینکه «روسیه تصمیم برجامی اخیر تهران را درک می‌کند» می‌افزاید: «مسکو اقدامات واشنگتن در خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود، را محکوم می‌کند. آمریکا تلاش دارد فشار اقتصادی و سیاسی علیه ایران را افزایش دهد تا دیگر کشور‌ها هم قطعنامه شورای امنیت را اجرایی نکنند و مانع روابط اقتصادی آن‌ها با ایران شود».

این وزارتخانه در ادامه می‌افزاید: «هیچ شکی در پایبندی آشکار و دقیق ایران به تعهدات خود ذیل برجام وجود ندارد و ۱۴ گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را تأیید می‌کند».

به نوشته وزارت خارجه روسیه: «تهران به طور کامل از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند نشده است. در چنین شرایطی ما درک می‌کنیم که ایران به بند ۲۶ و ۳۶ برجام ارجاع دهد».

 یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بدعهدی طرفهای دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام صبح روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پاسخ به این گونه اقدامات، از تعلیق بخشی از تعهدات برجامی تهران خبر داد. رئیس جمهور ایران گفت: «توافق تصریح می‌کند که چنانچه برخی از اعضاء توافق را نقض نمایند، بند بیست و شش و بند‌های سی و شش این حق را به ما داده است تا این موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح نماییم و تعهداتمان را کاهش دهیم. امروز ما از تعهداتمان می‌کاهیم، ولی از توافق خارج نمی‌شویم.» (اینجا)

بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.