واکنش سخنگوی وزیر امور خارجه افغانستان به سخنان عراقچی

 «صبغت‌الله احمدی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در خصوص اظهارات اخیر «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره دوست بسیار خوب و قابل اطمینان افغانستان بوده و می‌باشد و ما امیدوار هستیم که مانند همیشه دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین مسئولانه برخورد کند.

وی افزود: از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر میزبانی از مردم افغانستان قدردانی می‌کنیم و آنها در طول ادوار مختلف همیشه مهمان‌نوازی خود را ثابت کرده‌اند.

احمدی خاطر نشان کرد: آقای عراقچی از احتمالات حرف زده‌اند و از مشکلات اقتصادی ایران سخن گفتند و ما توقع داریم به پناهندگان به‌عنوان پناهنده نگاه شود.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ادامه داد: امیدوار هستیم با پناهندگان افغانستانی در ایران بر طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی رفتار شود و بازگشت مهاجرین افغانستانی به کشورشان تدریجی و محترمانه باشد و امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی ایران این موارد را عملی می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: روابط افغانستان و ایران بسیار دیرینه است و دو ملت مشترکات فرهنگی زیادی دارند. مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در قبال مسائل مهاجرین مسئولانه برخورد خواهد کرد.

به گزارش «سید عباس عراقچی»، معاون وزارت خارجه ایران، 2 شب پیش اعلام کرد که که اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر شوند، مقامات ایران از مهاجران افغانستانی در این کشور می‌خواهند که ایران را ترک کنند.

وی گفت: بحث اعمال فشار بر اروپا نیست، فشار خود به خود وارد خواهد شد. ما در 40 سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و ... بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه از آنها پذیرایی کردند. همین الان بیش از سه میلیون افغان در ایران حضور دارند، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغان در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو در سال از کشور ما خارج می‌کنند.

عراقچی افزود: به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را برای اقتصاد خود اتخاذ کند و ممکن است  یک روزی به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و در آن صورت ممکن است از برادران و خواهران افغان خواهش کنیم که لطفا ترک کنند. به کشور خودشان برمی‌گردند، به کشورهای دیگری خواهند رفت، طبیعتا انتخاب با خودشان است.