گلوبال تایمز: آمریکا عامل اصلی فروپاشی احتمالی برجام است

تارنمای این نشریه روز شنبه در مطلبی نوشت: یک سال از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد می گذرد این کشور در این مدت بیشترین فشارهای اقتصادی و تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده و تهران را مجبور کرده است در قبال این اقدامات، محدودیت هایی در چارچوب توافق هسته ای برای 60 روز در نظر گیرد.

 

روزنامه می نویسد که بسیاری نسبت به آینده برجام بدبین هستند و در واقع بر این باورند که فروپاشی این توافق که سال 2015 میلادی امضا شد، به دلیل اقدامات آمریکا شروع شده است. 

گلوبال تایمز تصریح کرد که آمریکا با شروع این فرایند و اینکه باعث از بین رفتن این توافق شده است، کل منطقه را به خطر انداخته است و اکنون نگرانی های فراوانی در این مورد در جامعه بین المللی وجود دارد.

روزنامه چینی از برجام به عنوان یک دستاورد بسیار مهم دیپلماسی یاد کرده و نوشته است اما این توافق حالا به دلیل سیاست های پارتیزانی آمریکا به خطر افتاده است.

نشریه تاکید کرده است که دولت آمریکا با راهبردهای خطرناک و تند خود، عدالت، اعتبار، دیپلماسی و اخلاق را در ارتباط با برجام زیر پا گذاشت توافق هسته ای را پاره کرد و برای همه مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

گلوبال تایمز می نویسد آمریکا چطور می تواند فضا را برای مذاکره ایجاد کند این کشور خرید نفت از ایران را تحریم و سپاه پاسداران را تروریست خوانده و ناو هواپیمابر و بمب افکن راهی منطقه کرده است آمریکا همه راه ها را بسته است دیگر فضایی برای گفت و گو وجود ندارد.

این روزنامه، آمریکا و اذنابش را مورد خطاب قرار داده و آورده است امروز گفته می شود که اسراییل، عربستان، بحرین و امارات باعث این شرایط شده اند آنها از آمریکا سلاح می خرند و از سیاست های واشنگتن علیه تهران پیروی می کنند.

گزارش تاکید می کند آمریکا با فشارهای حداکثری به قول خودش بر ایران در واقع فشار بر منافع خود را افزایش داده است این کشور منطقه خاورمیانه را به صحنه تنش های جدیدی تبدیل کرده است و خطر رویارویی بیش از هر زمانی وجود دارد این کشور آنطور که می گوید برای گفت و گو صداقت ندارد.

روزنامه با اشاره به اینکه فشار امروز آمریکا بر مردم ایران از یادها نخواهد رفت، می افزاید: این هم از اقدامات بسیار بد آمریکا است و این موضوعی نیست که بزودی به فراموشی سپرده شود.

گلوبال تایمز در پایان تحلیل خود آورده است که سیاست های دمدمی مزاج دولت آمریکا و پنهانکاری های این کشور باعث مخاطرات زیادی برای دنیا شده است این رفتار و عملکرد، امروز ایران را هدف قرار داده است و فردا نوبت به کشوری دیگر خواهد رسید.