به گزارش خبرگزاري فارس، سردار محمدحسن منصوريان معاون هماهنگكننده قرارگاه پدافند هوايي خاتمالانبياء(ص) در دومين روز برگزاري رزمايش مدافعان آسمان ولايت۳ در جمع خبرنگاران، در خصوص نقش پدافند هوايي در ايجاد امنيت ملي گفت: امروزه حملات هوايي در شرايطي كه كشورهاي داراي تكنولوژي و قدرت برتر در حداقل زمان ممكن عكسالعمل نشان بدهند و با استفاده از قدرت هوايي اراده خود را به طرف مقابل نشان دهند. لذا تاثير پدافند هوايي در جنگهاي نوين نقش بينظير و بيبديلي است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ایستادگی در مقابل تهاجمات هوایی برعهده پدافند هوایی قرار دارد، تصریح کرد: پدافند هوایی باید بتواند قدرت هوایی دشمن را کاهش دهد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: همه مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری به دنبال این هستند که پدافند هوایی کشور بتواند در مقابل تهدیدات کشورهای متخاصم بایستد.

منصوریان اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این رزمایش وسعت آن است که کل کشور را شامل می‌شود و ویژگی دیگر این است که هر نیرویی که با پدافند هوایی ارتباط دارد امروز وارد صحنه رزمایش شده و مشارکت می‌کند و این نیروها همگی در کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی که در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) متمرکز است، فعالیت می‌کنند تا با هم هماهنگ شده و سطح آمادگی‌ها را بالا ببرند.

وی ادامه داد: ‌ کار دیگری که در این رزمایش صورت می‌گیرد ایجاد تعریف منطقی بین پدافند عامل و غیرعامل است که تاکنون جدا از هم فعالیت می‌کردند ولی امروز به این نتیجه رسیدیم که باید تعریف منطقی رابطه‌ای بین این دو پدافند ایجاد کنیم تا پدافند هوایی بهتری داشته باشیم.

منصوریان با بیان اینکه از هر دو پدافند عامل و غیرعامل در طراحی‌های عملیاتی استفاده خواهیم کرد، گفت: باید پتانسیل‌های پدافند غیرعامل و عامل را به خوبی شناسایی کنیم تا در دفاع مؤثرتر باشیم.

وی افزود: همه نیروهای سپاه، بسیج، ناجا و ارتش با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

منصوریان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تجهیزات پدافند هوایی کشور گفت: ‌ عمده تجهیزات پدافند هوایی امروزه در معرض بهینه‌سازی متخصصان کشور قرار گرفته است و باید امروزه به بومی‌سازی تجهیزات بیشتر توجه کنیم زیرا اتکا به کشورهایی که تجهیزات پدافند را می‌فروشند، در زمان جنگ کار درستی نیست و تدبیر فرمانده معظم کل قوا این بوده که همه تجهیزات بومی شود و البته خوشبختانه در بخش‌هایی نیز به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به دستاوردهای جدید پدافند هوایی تصریح کرد: پدافند هوایی کشور به تجهیزاتی دست یافته که قادر خواهند بود در صحنه‌های تهدید هوایی مداومت و ماندگاری خود را حفظ کنند.

منصوریان در پایان با تقسیم‌بندی تهدیدات به سه نوع برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند گفت: بیشترین تلاش ما در بخش تهدیدات برد متوسط صورت می‌گیرد و در بحثتهدیدات برد بلند که سهم بسیار کمتری نسبت به برد متوسط و برد کوتاه دارد، کارهای بزرگی با استفاده از مراکز علمی و صنایع داخلی انجام شده است.

وی همچنین گفت:سامانه موشکی S۲۰۰ توسط متخصصان داخلی بهینه شده و اخیرا نیز این سامانه با موفقیت مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.