انگلیس: خواهان ایجاد راه حلی برای حفظ برجام هستیم

سخنگوی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در دولت انگلیس، با ابراز تأسف از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد تا زمانی که ایران به تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد، اروپا نیز برای حفظ و اجرای آن تلاش خواهد کرد و اروپا خواهان ایجاد راه حلی برای حفظ برجام است.

او گفت: ما کشور‌های اروپایی نهایت تلاش خود را برای حفظ توافقنامه هسته‌ای به کار خواهیم گرفت، زیرا این توافقنامه نتیجه ۱۳ سال دیپلماسی و ساختاری اساسی برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه است. هیچ کسی در منطقه خواهان گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست و همه طرف‌ها از میزان خطرات آن آگاه هستند.

این سخنگو افزود: از این رو ما کشور‌های اروپایی تا زمانی که ایران کاملا به تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد، به اجرای تعهدات خود پایبند خواهیم بود. در این چارچوب ما سازوکار مالی ویژه تجارت اروپا با ایران را تدوین و ایجاد کردیم. همچنین از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ابراز تأسف می‌کنیم؛ چرا که ما در این خصوص دیدگاهی راهبردی داریم و از همه کشور‌های دیگر که ارتباطی با توافقنامه ندارند می‌خواهیم در مورد اجرای تعهدات طرف‌های درگیر مداخله نکنند.

کینگ در مورد واکنش دولت انگلیس به هرگونه تصمیم ایران برای خروج از توافقنامه هسته‌ای و اقدامات اخیر این کشور برای متوقف کردن بخشی از تعهداتش در قالب برجام گفت: ما از اقدام اخیر ایران شدیدا ابراز نگرانی می‌کنیم و رایزنی‌های فشرده‌ای را با شرکای اروپایی و سایر طرف‌های منطقه‌ای در این خصوص آغاز کرده‌ایم. تنها هدف ما این است که توافقنامه هسته‌ای را حفظ کنیم. این توافقنامه، همه مشکلات منطقه را حل نمی‌کند ولی ما آن را زیر بنای حل مشکل هسته‌ای می‌دانیم.

او در ادامه با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان گفت: ما همچنین در مورد اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران با همه شرکا و طرف‌های دیگر در حال رایزنی هستیم. 

سخنگوی دولت انگلیس بدون اشاره به بدعهدی‌های کشورهای اروپایی در قبال ایران همچنین اظهار کرد: ما معتقدیم ایران کشور بزرگی است و تمدنی اصیل دارد و مردم این کشور از اوضاع کنونی در رنج هستند و ما از وجود دشواری‌ها در زندگی روزانه مردم ایران آگاه هستیم. از این رو برای حفظ توافقنامه هسته‌ای تلاش می‌کنیم، در عین حال در چارچوب منافع عمومی منطقه خلیج (فارس) و برای جلوگیری از تشدید تنش‌های امنیتی نیز تلاش می‌کنیم. 

سخنگوی دولت انگلیس در پایان گفت: به نظرم کشور‌های اروپایی اکنون در حال رایزنی هستند و عزم و اراده اروپا در پرونده هسته‌ای ایران بسیار جدی است و ما خواهان ایجاد راه حلی برای حفظ توافقنامه هسته‌ای و همچنین حفظ صلح و امنیت در منطقه هستیم.