تلاش یک روزنامه برای تحریک آمریکا به اقدام نظامی علیه ایران

پس از آنکه امروز (پنج‌شنبه) دو مقام ارشد سعودی ایران را مسئول حمله تلافی‌جویانه پهپادهای انقلابیون یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی  متهم کردند، نشریه «عرب نیوز» متعلق به خاندان سعودی هم در سرمقاله امروز خود با تکرار ادعاهایی مشابه، به آمریکا توصیه کرده نقاطی از ایران را هدف حمله هوایی قرار دهد.

این روزنامه با تایید اظهارات یک دهه پیش «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی که حمله به ایران را به «زدن سر مار» توصیف کرده بود، ایران را به دست داشتن در دو حادثه اخیر در بندر «فجیره» امارات عربی متحده و تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرده و نوشته است: «از دیدگاه این روزنامه، گام منطقی بعدی، حملات نقطه‌ای است.»

منظور از حملات نقطه‌ای (Surgical strikes) هدف قرار دادن نقاط راهبردی و مشخص، بدون ورود به جنگ با یک کشور است. این روزنامه سعودی حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را به عنوان نمونه‌ای از چنین حمله‌ای، مطرح کرده است.

عرب نیوز سپس اذعان کرده است که تحریم‌ها در تحقق اهداف آمریکا و سعودی ناکام بوده و به همین دلیل اکنون باید پاسخی «قاطع» به ایران داد تا رفتار ایران تغییر جمهوری اسلامی در منطقه تغییر کند. در پایان این سرمقاله آمده است: «برای آنکه ایران بداند که اقداماتش بی‌مجازات باقی نمی‌ماند، باید بازدارندگی و اقدامی تنبیهی صورت گیرد. از نظر ما، این اقدام باید حملات نقطه‌ای حساب‌شده باشد.»

پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفته بود که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی با همراهی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دنبال آن هستند که آمریکا را به درگیری نظامی با ایران بکشند. با این وجود، آنطور که روزنامه «واشنگتن‌پست» و شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داده‌اند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از فضای تنش‌آلود کنونی و شکل‌گیری تصور قریب‌الوقوع بودن درگیری نظامی با ایران ناخرسند است.  سعودی عرب‌نیوز که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود، در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده و شرکت تحقیقات و بازاریابی سعودی به ریاست فعلی «بدر آل فرحان» وزیر فرهنگ عربستان سعودی، مالک آن است. بدر آل فرحان از عناصر نزدیک به محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی قلمداد می‌شود. این شرکت سال ۲۰۱۷ با موسسه خیریه محمد بن سلمان قرارداده همکاری نیز امضا کرده است.

گفته می‌شود مخاطب این روزنامه گذشته از عموم، تجار و مسئولان متنفذ و دیپلمات‌ها هستند و سردبیر فعلی آن، «فیصل ج. عباس» سردبیر سابق سایت انگلیسی شبکه «العربیه» است. مقر اصلی این روزنامه سال گذشته (آوریل ۲۰۱۸) در چهل و سومین سالروز تأسیس، از جده به ریاض (پایتخت) منتقل شد. محمد السلمی رئیس بنیاد بین‌المللی مطالعات ایران نیز مدیر دفتر این روزنامه در جده است