ترامپ به خاطر ایران دست به دامن هم‌پیمان قدیمی خود شد

روزنامه تایمز چاپ لندن امروز شنبه در گزارشی اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به منظور کاهش تنش کنونی میان تهران و واشنگتن، گفتگو‌هایی را با ژنرال جک کین، از مشاوران مورد اعتماد خود در خارج از کاخ سفید، به انجام رسانده است.

در گزارش روزنامه تایمز آمده است ترامپ از این مشاور مورد اعتماد خود خواسته تا چگونگی کاهش تنش با ایران را به وی نشان دهد. 

بنابر این گزارش، این کهنه سرباز ارتش آمریکا و فرمانده سابق شماری از یگان‌های ویژه ارتش، از زمان بازنشستگی خود در سال ۲۰۰۳ دارای چهره‌ای تأثیرگذار در واشنگتن بوده و تمامی رؤسای جمهور آمریکا به وی اعتماد داشته‌اند؛ تا جایی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ به وی سمت وزارت دفاع را پیشنهاد داد، اما او نپذیرفت.

طبق گزارش تایمز، ترامپ اغلب زمانی دست به دامن ژنرال کین می‌شود که با مواضع متناقض مشاوران رسمی خود روبروست. این گزارش البته محتوای گفتگو‌های اخیر ترامپ و ژنرال جک کین را افشا نکرده، با این حال تصریح می‌کند: این اقدام در پی نگرانی‌ها در خصوص رویکردی است که از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا پیگیری می‌شود و می‌تواند به راهبرد فشار حداکثری به ایران، بدون توسل به گزینه نظامی، ضرر وارد آورد.

این در حالی است که ژنرال جک کین و دیوید پترائوس در پشت تصمیم دولت جرج بوش برای اعزام ۳۰ هزار سرباز به عراق در سال ۲۰۰۷ بوده اند.

پیشتر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند ترامپ از راهبرد موسوم به «شاهین» در دولت خود و در درجه نخست از مایک پمپئو و جان بولتون ناخرسند است و اعلام کرده اقدامات آن‌ها می‌تواند آمریکا را به نزاع جدیدی در زمان کنونی بکشاند.