فرانسه: آمریکایی‌ها اشتباه می‌کنند؛ ایران تسلیم نمی‌شود

یک مقام دولت فرانسه به بلومبرگ گفته تصور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از مقام‌های دولت او از جمله «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه تشدید فشارهای اقتصادی سران ایران را به تسلیم وادار خواهد کرد، اشتباه است.

بلومبرگ به‌نقل از یک مقام دولت فرانسه نوشت: «تصور ترامپ و مشاوران ارشد او نظیر جان بولتون مبنی بر اینکه تشدید فشار علیه اقتصاد ایران سران این کشور را مجاب خواهد کرد که تسلیم شوند، اشتباه است».

دولت ترامپ بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را احیا و تحریم‌های دیگری هم علیه ایران وضع کرده است. دولت ترامپ امیدوار است از طریق تشدید فشارها علیه ایران به توافق جدیدی با این کشور دست پیدا کند.

دولت آمریکا در راستای تشدید فشارها علیه ایران اخیراً حضور نظامی در خلیج فارس را افزایش داده است. جان بولتون چندی پیش گفت پنتاگون ناو «آبراهام لینکلن» را به‌منظور مقابله با ایران روانه آب‌های خلیج فارس کرده است. اندکی بعد، مشخص شد که اعزام این ناو از قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده و بولتون قصد بهره‌‌برداری از آن برای افزایش فشارها علیه ایران داشته است.


دونالد ترامپ بعد از این اقدام چندین بار شخصاً تأکید کرده که به‌دنبال درگیری نظامی با ایران نیست و هدفی غیر از رسیدن به توافق هسته‌ای جدید را دنبال نمی‌کند. رسانه‌های آمریکا حتی گزارش داده‌اند او بابت تشدید تنش‌ها علیه ایران از جان بولتون عصبانی است.

«فئودور کوکیانوف»، رئیس شورای سیاستگذاری خارجی و دفاعی روسیه که به کرملین مشاوره می‌دهد به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «ما ظرف دو سال و نیم گذشته رویکرد و تاکتیک‌های ترامپ را به‌خوبی مطالعه کرده‌ایم. او آدم جنگ‌طلبی نیست و دوست ندارد بجنگد».

وی اضافه کرد: «او دوست دارد یک نمایش قدرت به‌راه بیندازد و از اهرم‌های اقتصادی استفاده کند. تصورش این است که تحریم‌ها سرانجام ایران را وادار به مذاکره خواهد کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند تسلیم فشارهای دولت آمریکا نخواهند شد و با این کشور وارد مذاکره نخواهند شد. حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران هفته گذشته در بیاناتی تصریح کردند: «گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه‌هاست، چرا که مذاکره با دولت کنونی آمریکا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به‌فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد».