اتهام‌زنی بحرین به ایران و عراق

دولت بحرین با اعلام «رصد شماری از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی» که هدفش «ضربه زدن به امنیت بحرین»، است، مدعی دخالت ایران و عراق در این مسئله شد.

مدیر اداره کل مبارزه با فساد و امنیت اقتصادی و الکترونیکی بحرین، ایران و عراق را به تلاش برای ضربه به امنیت این کشور متهم کرد.

این اداره، با اشاره به رصد تعدادی از حساب‌های کاربری‌ الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی که «هدف آن‌ فتنه‌انگیزی و ضربه زدن به صلح و امنیت و ثبات بحرین است»، مدعی شد، این شبکه از جانب طرف‌های خارجی در ایران، قطر، عراق و چند کشور و برخی شخصیت‌های فراری تحت تعقیب قضایی، اداره می‌شود.

این مسئول بحرینی در ادامه این ادعا افزود: این حساب‌های کاربری از مدت‌ها پیش در حال اجرای یک طرح هدفمند برای خدشه‌دار کردن چهره بحرین و ملت آن و ایجاد فتنه و تفرقه بین ارکان مختلف جامعه است و بررسی‌های انجام شده نیز وجود شبکه‌ای از سایت‌های اینترنتی را که برای ضربه زدن به امنیت اجتماعی بحرین فعالت دارند، نشان می‌دهد و شیوه مدیریت این سایت‌ها، عناوین و کشورهایی که این سایت‌ها در آن افتتاح و مدیریت می‌شوند، شناسایی شده است.

طبق ادعای خبرگزاری بحرین (بنا)، دو فرد به نام‌های «یوسف المحافظه» و «حسن عبدالنبی الستری» که هم اکنون به آلمان و استرالیا متواری شده‌اند، یک شبکه الکترونیکی را ایجاد کرده که هدف آن مدیریت مجموعه‌ای حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی است که برخی از اسامی این حساب‌های کاربری عبارت است از «نائب تائب، الخوالد، خالد أم أو أی، خالد، النصرة للمظلومین، سلیمان پاشا و وطنی العزیز».

مدیر اداره کل مبارزه با فساد و امنیت اقتصادی و الکترونیکی بحرین همچنین تصریح کرد که بررسی آدرس‌های الکترونیکی (IP Address) این شبکه‌ها نشان می‌دهد که این حساب‌ها از ایران، قطر، عراق و تعدادی از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان و استرالیا مدیریت می‌شود.

به گفته وی برخی شبکه‌های الکترونیکی نیز اطلاعات غلط از داخل کشور در اختیار این حساب‌های کاربری می‌گذارند که این شبکه‌ها نیز رصد شده و اتخاذ اقدامات قانونی علیه عاملان آن در حال انجام است.

وی در ادامه گفت که اقدامات قانونی درباره حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی که بر خلاف قوانین فعالیت دارند و به صلح و امنیت و انسجام اجتماعی ضربه می‌زنند، اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین همه شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به هوشیاری و رعایت جانب احتیاط در زمان انتشار هر مطلبی فراخواند و از آن‌ها خواست هر مطلبی را تنها از منابع رسمی منتشر کرده و از استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج شایعات مغرضانه اجتناب کنند.

ادامه رسیدگی به پرونده «حزب الله بحرین»

از سوی دیگر دادگاه عالی تجدیدنظر جنایی بحرین نیز روز یکشنبه (دیروز) ۳۰ ژوئن را برای قرائت حکم ۹۱ نفر از متهمان پرونده معروف به «حزب الله بحرین» تعیین کرده است.

پیشتر دادگاه بحرین برای متهمان این پرونده که ۱۳۸ نفر هستند علاوه بر سلب تابعیت همه آن‌ها، احکام متفاوتی اعم از حبس ابد و حبس سه ساله برای آن‌ها صادر کرده بود.

دادستانی کل بحرین ابلاغیه‌ای از اداره کل تحقیقات جنایی درباره تشکیل یک باند تروریستی در داخل بحرین دریافت کرده بود که سپاه پاسداران ایران را به سازماندهی اعضای این باند و جریان‌های تروریستی بحرین متهم کرده و مدعی شده بود که برخی از اعضای آن با رهبران جریان‌هایی که در داخل ایران حضور دارند، دیدارهایی داشته‌اند.