اشپیگل: حاکمان «ریاض» و «ابوظبی» هم خواهان رویارویی با ایران نیستند

نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی با عنوان «آمریکا و هم‌پیمانانش؛ ائتلافی که اعضای آن تمایلی برای حضور در آن ندارند» نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با یک پیام در توئیتر بر آتش بحران می‌دمد اما همزمان که رئیس‌جمهور آمریکا هیاهو ایجاد می‌کند، هم پیمانان او در منطقه عقب نشینی می‌کنند چرا که آنها در صورت وقوع جنگ ضرر کلانی خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که ترامپ مردم ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت را به نابودی تهدید کرد و در پیامی توئیتری نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این پایان ایران خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید.»

اشپیگل افزود: «عامل محرک این توئیت ترامپ خبری بود که «فاکس‌نیوز» رسانه مورد علاقه ترامپ چند دقیقه قبل از این توئیت منتشر کرده است و در آن اشاره شده بود که نیروهای سپاه ایران می توانند حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس را به عنوان فرصتی برای حمله استفاده کنند. قبل از این خبر هم فاکس‌نیوز اعلام کرده بود که مقامات آمریکایی از حمله شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق نگرانند. توئیت روز یکشنبه ترامپ درباره ایران این موضوع را روشن کرد که وی درباره ایران با توجه به اخبار دیگر رسانه ‌ها موضع‌گیری می‌کند.»

اسرائیل نمی‌خواهد دستاوردهای ژئوپلیتیکش را به بازی بگیرد

این رسانه آلمانی در ادامه نوشت، «علاوه بر همه اینها باید این را هم در نظر گرفت که نزدیکترین هم پیمانان آمریکا در منطقه غرب آسیا یعنی اسرائیل و عربستان سعودی خود را از درگیر شدن در بحران دور نگه می‌دارند. ائتلافی متشکل از مشتاقان، شبیه آنچه که «جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۰۳ ترتیب داد، اتفاقی است که به نظر نمی رسد اینبار رخ دهد.

از طرفی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل هم هیچ تمایلی ندارد که با ایران وارد درگیری شود که می‌تواند تمامی منطقه را درگیر کند. او متحدانی در مصر و اردن دارد و روابطش با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خوب است. همچنین دولت ترامپ از منافع اسرائیل در اورشلیم (قدس) و بلندی‌های جولان دفاع کرده است. حال اگر یک تنش نظامی در منطقه رخ دهد، این وضعیت به‌هم خواهد خود ضمن اینکه نباید یک جنگ دیگر با «حزب الله» را هم نادیده گرفت.»

ریاض می‌خواهد که آمریکایی‌ها برای عربستان بجنگند

اشپیگل افزود: «محمد بن‌سلمان» ولعیهد سعودی در هفته جاری سکوت اختیار کرده است. این در شرایطی است که هفته گذشته مطلبی در نشریه انگلیسی زبان «عرب‌نیوز» منتشر شده بود با این مظمون که باید در برابر ایران واکنش سخت نشان داد و باید یک ضربه دقیق محاسبه شده به ایران زده شود.

البته این درخواست‌ها متوجه ارتش عربستان سعودی نیست بلکه درخواستی از آمریکاست. واشنگتن باید در مقابل حملات (احتمالی) ایران در منطقه خلیج فارس از کشتی‌های تجاری و تاسیسات نفتی عربستان سعودی دفاع کند. یک موضوع روشن است و آنهم این است که افراط گرایان ضد ایرانی هم در ریاض هیچ تمایلی ندراند که ارتش این کشور با نظامیان جمهوری اسلامی روبرو شود. نیروهای عربستان سعودی در سالهای اخیر آموزش دیده‌اند که عمدتا در جهت برای مبارزه با تروریست‌ها و نیز سرکوب اقلیت شیعه از این آموزش‌ها استفاده کرده‌اند برای آنها دشوار است که وارد جنگی متعارف شوند که جنگ یمن نمونه آن است.»

حاکمان ابوظبی هم تمایلی برای وارد شدن به تقابل نظامی با ایران ندارند

اشپیگل اضافه کرد، «امارات متحده عربی هم ضمن اینکه همسایه عربستان است، نزدیکترین همپیمان این کشور به شمار می رود و شاید به دلیل نگرانی از پیامدهای جنگ بود که به حملات اخیر به کشتی‌های خود هم با احتیاط واکنش نشان داد. باید گفت که احتمالا امارات در صورت وقوع جنگی در منطقه بیشتر از دیگر همپیمانان عربستان آسیب خواهد دید. در این صورت نه تنها صادرات نفت بلکه فرودگاه‌های «دبی» و «ابوظبی» که محل تردد پروازهای بین المللی هستند هم در معرض خطر قرار دارند. به دنبال این تحولات وضعیت خطوهوایی «الامارات» و «الاتحاد» هم وخیم خواهد شد. مجموعه این موارد باعث می شود که مقامات امارات نخواهند با ایران وارد تنش شوند.»