آلمان: هر چه بتوانیم برای حفظ برجام انجام می‌دهیم

«والتر لیندر» سفیر آلمان در هند گفت که کشورش تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا توافق هسته‌ای با ایران (برجام) حفظ و این کشور از توافق خارج نشود.

این دیپلمات آلمانی روز سه‌شنبه در این مورد به روزنامه «هندو» گفت: «در صورتی که توافق هسته‌ای از هم بپاشد، رقابت هسته‌ای در غرب آسیا فراگیر می‌شود. هیچکسی به دلیل پیامدهای آن برای جهان، خواستار چنین سناریویی نیست. آلمان هر کاری که از دستش ساخته باشد را انجام می دهد تا ایران در توافق هسته‌ای بماند.»

لیندر همچنین گفت که آلمان به همراه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از برنامه هند برای مقابله با احتمال شوک به بازار نفت در صورت تشدید نوسانات در منطقه خلیج فارس حمایت می‌کند.

آلمان از جمله کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده و با وجود ادعای تلاش برای پایبندی به تعهدهای ذیل برجام، این کشور و دیگر اروپاییان حاضر در برجام (فرانسه و انگلیس) در عمل اقدام موثری برای ایران در زمینه مزیت‌های اقتصاد، تجاری حاصل از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام نداده‌اند.

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.»

با این وجود، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای هرگونه «اولتیماتوم» از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرد و خواستار پایبندی تهران به تعهداتش شد. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با درخواست نه‌چندان مؤثر از کشورهای غیر عضو در برجام خواستند از هرگونه اقدامی که مانع اجرای کامل تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در توافق می‌شود، اجتناب کنند.