مذاکره ظریف با مقامات آسیایی برای اثبات حقانیت‌مان در برجام است

محمدجواد جمالی نوبندگانی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو در خصوص سفر های اخیر دکتر ظریف به چهار کشور آسیایی گفت: ترکمنستان یکی از همسایگان خوب ماست که در صحنه بین المللی نیز اعلام بی‌طرفی کرده است ولی ارتباط ایران با ترکمنستان ارتباط مناسب و در شأن دو ملت نیست و مشکلات زیادی باهم داریم که بایستی حل شود زیرا از ظرفیت‌های خوب ترکمنستان استفاده نمی‌کنیم که این کشور به عنوان ورودی آسیای میانه به نفع ماست.

نباید روابط مان با ترکمنستان دچار خدشه شود

وی گفت: مسئولین باید وارد عمل شوند و اختلافاتی که در زمینه قیمت ‌گاز به وجود آمده را حل کند وزارت نفت نباید بیش از حد پافشاری کند تا روابط کلی ما با ترکمنستان را دچار خدشه کند.

وی ادامه داد: سفر دکتر ظریف در راستای ترمیم روابط این دو کشور است که بایستی رئیس جمهور خود  وارد عمل شده و موضوع را مدیریت کند زیرا با ادامه این روند به خاطر  چند صد میلیون دلار، میلیاردها دلار را از دست می‌دهیم.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: چنانچه مسائل موجود را با ترکمنستان حل نکنیم این کشور را به اردوگاه دشمن می فرستیم که آسیب آن بیشتر از مسائل فعلی خواهد بود‌.

مناسبات نفتی‌مان با چین همچنان ادامه دارد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت مجلس تصریح‌کرد: سفر دکتر ظریف به چین بیشتر به دلیل  برجام و شرایط به وجود آمده پس از خروج آمریکا از برجام بوده است، چین به عنوان یک کشور آسیایی، مناسبات خوبی با ایران دارد که همچنان خریدار نفت از ماست.

وی افزود: هند بعد از چین یکی از مهمترین کشورهای خریدار  نفت ایران  است، سعی کردیم که با روشهای مختلف بازار خود را در این زمینه باز نگه داریم.

ژاپن دنباله روی سیاست‌های خارجی آمریکاست

جمالی نوبندگانی عنوان کرد:  ژاپن به طور سنتی دنباله روی سیاست‌های خارجی آمریکاست و مطمئن هستیم که این کشور در تحریم‌ها کمک به ایران نخواهد کرد ولی شاید ابراز علاقه شاپان در گروه به کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا ظرفیت صحبت در این مورد را داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: ژاپن کشور تاثیرگذاری در آسیا است و امیدواریم از ظرفیت این کشور به خوبی و به نحو احسن استفاده کنیم.

مذاکره دکتر ظریف با کشورها برای اثبات حقانیت در برجام است

وی عنوان کرد: ما منتظر گزارشات دکتر ظریف از سفر به چهار کشور آسیایی در کمیسیون امنیت هستیم ولی در مجموع کشورهایی که با آنها مذاکره کردیم به دلیل حقانیت ایران، پایدار بودن به عهدمان و اهداف مسئولیت‌پذیری کشور ما در قضیه برجام است که این مذاکرات بسیار خوب و مثبت بوده است.