پیشنهاد رییس پدافند غیرعامل برای دلار

سردار غلامرضا جلالی در جمع پرسنل سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که روز سوم خرداد و روز آزاد سازی خرمشهر یک حادثه تاریخی و یک نماد ملی است، اظهار داشت: استراتژیی که آمریکا به رژیم بعثی در جریان جنگ تحمیلی دیکته کرده بود باعث شد تا صدام به ایران حمله کند و کشور ما را درعرصه سیاسی و دفاعی مورد آسیب قرار دهد، آسیب سیاسی که به کشور وارد شد ناشی از حضور بنی صدر و آسیب امنیتی آن ناشی از حمله نظامی صدام و منافقین بود، که ساختار سیاسی و امنیت ما را در آن زمان حساس دچار مخاطره کرده بود.

وی در ادامه گفت: برخی آن زمان کشور را محکوم به شکست در برابر دشمنان می‌دانستند و برخی دیگر ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن بعثی را راه حل عبور از بحران ها می دانستند، در آن زمان رییس جمهور وقت (بنی صدر) برای صدور دستور حملات و مدیریت جنگ از امام خمینی (ره) اختیاراتی تام خواست و امام (ره) برای تسریع در انجام امور اختیار فرماندهی قوا را به او داد.

سردار جلالی عنوان کرد: تفکر انقلابی گری و مقاومت از عملیات آزاد سازی خرمشهر آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد همانطور که رهبری معظم انقلاب می فرمایند:《ما خرمشهرها در پیش داریم》باید توجه داشته باشیم که مسیر انقلابی گری و مقاومت هنوز باز است و باید مثل گذشته با توجه به الگوی مقاومتی که ایجاد شده است در مسیر رهبری معظم و خط امام (ره) قدم برداریم. به همین خاطر است که صرف پیروزی در عملیات آزادسازی خرمشهر مطرح نیست، بلکه ایجاد یک نگاه و رویکرد در آن دوران بوده که توانسته این چنین پیروزی شگرفی را رقم بزند. تفکر و اندیشه مقاومت در جریان دفاع مقدس و پس از آن توانسته در وهله اول یک الگویی را برای کشور و بعد برای منطقه شکل دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که ما توانستیم، با این استراتژی و با تمرکز بر نقاط ضعف دشمن و تکیه بر روی نقاط قوت خود با استفاده از حداکثر قابلیت های سرزمینی و جغرافیایی توازن جنگ را برهم بزنیم و یک حادثه عظیم را شکل دهیم، تصریح کرد: یکی از نقاط قوت بسیار مهم ما تکیه بر نیروی بسیجی مومن، نترس، شجاع و شهادت طلب و البته داشتن نیروهای طراح، مبتکر و جوان، در کنار ایمان و اعتقادات قوی آنان و همچنین استفاده از قابلیت های سرزمینی و بهره مندی از شناخت موقعیت های جغرافیای منطقه توانست کمک های شایانی به پیروزی در عملیات های ما بکند؛ از این رو این چهار مولفه توانست به عنوان کلید استراتژی پیروزی در مقابل دشمن در دست ما باشد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، افزود: ما پس از دفاع مقدس نتوانستیم نیروی هوایی که بتواند در کورس رقابت با نیروهای هوایی مطرح دنیا باشد را داشته باشیم ولی در عوض این کمبود را توانسته ایم با جایگزینی تسلیحات و دانش موشکی به عنوان یک توان داخلی جبران کنیم. ما با توان موشکی توانستیم به یک قدرتی فراتر از نیروی هوایی دست پیدا کنیم، در حوزه پدافند هوایی به توانمندی های قابل توجهی دست پیدا کرده ایم، در ظرفیت های نیروهای پیاده و نیروی انسانی توانستیم به قابلیت های بسیار زیادی برسیم، امروز یکی از ظرفیت هایی که در جریان سوم خرداد و عملیات بیت المقدس(آزادسازی خرمشهر) ایجاد کردیم و آن را توانستیم در آینده به دیگران انتقال دهیم، ایجاد کانون هوادارانی از حکومت است که در قالب نیروهای مردمی می توانند فعالیت های نظامی و غیر نظامی مهمی را مدیریت، کنترل و هدایت کنند.

وی ادامه داد: تشکیل سازمانی مردمی که می توان اعضای آن را آموزش و پرورش داد تا در بحران ها بتوان از کمک و امداد آن ها استفاده کرد و به عبارتی ارتشی جدید را شکل داد تا کشور را از تهدیدات محافظ نماید این از آن الگوهایی مبارکی است که از دفاع مقدس به ارث برده ایم. این الگو در عراق با عنوان حشدالشعبی (بسیج وطنی عراق) باعث شد تا در مقابل بزرگترین استراتژی امریکایی ها مبنی برغلبه تکفیری‌ها بر کشور و ایجاد یک تهدید دائمی برای ایران با کمک خود مردم عراق هم امنیت خودمان را تامین کنیم و هم منطقه ای با ثبات و پایدار داشته باشیم .

 

سردار جلالی اظهار داشت: همین تفکر و تجربه در سوریه با عنوان جمعیت دفاع الوطنی سوریه و به عبارتی بسیج مردمی سوریه شکل گرفت و به یک قدرت نظامی قابل توجه در سوریه و یک دفاع مردمی در کنار ارتش سوریه تبدیل شد و توانست سوریه را از یک نقطه در حال سقوط نجات دهد. این خواسته ای بود که امام عظیم الشان (ره) به عنوان صدور انقلاب اسلامی مد نظر داشتند یعنی ما یک الگویی از دفاع را در منطقه و یا حتی فرا منطقه ای ارائه کردیم و با این الگو اندیشه های انقلاب اسلامی را توانستیم به بیرون از مرزهای کشور نیز صادر کنیم. همه دنیا مطلع هستند ما در سوریه و عراق نیرو و ارتشی به معنای تیپ و لشکر مستقر نکردیم اما نیروی متخصص و کارشناس نظامی فرستادیم و همچنین برخی از تسلیحات مورد نیاز دول عراق و سوریه را در راستای شکل گیری بسیج مردمی در این کشور ها دادیم، در واقع ما هدایت، کنترل و انتقال تجربه را انجام دادیم. این یعنی نهالی که ما در خرمشهر کاشتیم خود به یک درخت تنومند تبدیل شده است و اکنون شاخه های آن به عنوان بازوان قدرت جمهوری اسلامی در منطقه تبدیل شده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز ما در شرایطی شبیه سوم خرداد قرار گرفتیم با اقتضاعات زمان امروز، آمریکایی ها در حوزه های مختلف اعم از فضای مجازی، سایبری، اقتصادی و سیاسی آرایش کاملا جنگی به خود گرفته‌اند، امریکایی ها در حوزه سیاسی با قبول این که برجام خوب است به شرطی که ایران به آن پایبند باشد ولی ما هیچ پایبندی به آن نداشته باشیم، اروپایی ها را برای درگیر کردن ایران و ماندن ایران در برجام وارد قضیه کردند و خودشان از برجام خارج شدند تا دستشان برای ایجاد تحریم های جدید باز باشد، بر اثر کم توجهی برخی مسئولان در وزارت امور خارجه اروپایی ها ما را بدون هیچ عایدی یک سال در برجام نگه داشتند، این که ما اتلاف وقت اروپایی ها را بپذیریم به مثابه این است که اروپایی ها ما را در مقابل تیر اندازی اقتصادی امریکایی ها به عنوان یک هدف ثابت نگه داشته اند. تدبیر حکیمانه ای که رهبری معظم انقلاب در خصوص تغییر مسیر برجام اتخاذ فرمودند موجب می شود که طی یک سیر پله کانی با کاهش تعهدات و پس از محقق نشدن خواسته های ایران از برجام، خروج از برجام رقم بخورد.

جلالی هشدار داد: ما در ذیل استراتژی سیاسی امریکایی ها در خصوص برجام مورد یک تهاجم همه جانبه اقتصادی قرار گرفته ایم ابزار های این اعمال فشار اقتصادی بر کشور، تحریم های پولی، مالی و بانکی، صفر کردن فروش نفت و برخی کالا های استراتژیک و ایجاد التهابات بازار هستند، امریکایی از طرفی با استفاده از نفوذ شبکه‌های اجتماعی که زیر ساخت آن کاملا در اختیار خودشان است این امکان را برای اثر گذاری بر مردم و افکار عمومی ایجاد کرده اند تا بتوانند انواع عملیات های رسانه ای و روانی را بر روی مردم انجام دهند. البته این دو امکان برای امریکایی ها بر اساس اشتباهات ما در گذشته ایجاد شده است، این که ما نتوانسته ایم دیپلماسی اقتصادی را بر اساس پایه های محکم و غیر قابل تحریم و اختلال ایجاد نماییم و نتوانسته ایم شبکه های اجتماعی بومی و امکان مدیریت آن را برای کشور تسهیل کنیم جزء اشتباهاتی است که ما انجام داده ایم که باعث شده تا دشمن با استفاده از این ها ابزار ها بتواند فشار هایی را بر کشور ایجاد کند، امریکایی ها دو مولفه قدرت مبنی بر اثر گذاری بر افکار عمومی و مردم با استفاده از شبکه های اجتماعی و شرطی کردن اقتصاد کشور در مقابل ما آرایش جنگی گرفته اند.

این فرمانده ارشد نظامی کشور خاطر نشان کرد: با وجود دو مولفه قدرتی که ذکر شد و دشمن آن را دراختیار دارد می‌توان گفت که احتمال جنگ کم است، لذا حمله نظامی و این دو مولفه قدرت در مقابل یکدیگر قرار دارند، لذا اگر احیانا جنگی رخ دهد شبکه های اجتماعی در حالت امنیتی بسته خواهند شد و فشار های اقتصادی اثر گذاری خود را از دست می دهد، لذا امریکایی ها استراتژی خود را مبنی بر تمرکز بر اعمال فشارها مادون جنگ را در دستور کار خود دارند. کسانی که امروز احتمال وقوع جنگ را پر رنگ می‌کنند و در نشریات خود این موضوع را برجسته جلوه می دهند طرفداران دشمن و ستون پنجم هستند، این ها افرادی هستند که علاقمندند جامعه ایرانی که تحت فشارهای اقتصادی و روانی دشمن است دچار یک فشار جدید به عنوان ترس از جنگ نیز شود.

سردار جلالی با اطمینان خاطر از این که جنگ نخواهد شد، تشریح کرد: استدلال های زیادی وجود دارد که جنگی رخ نمی دهد یکی از استدلال ها این است که برای وقوع جنگ باید این دو مولفه قدرت را که هزینه کمتری نسبت به حمله نظامی دارد را کنار بگذارند و با صرف هزینه های بیشتری در حوزه نظامی حمله ای را بر علیه ایران انجام دهند، البته استراتژیست های امریکایی به این نتیجه رسیده اند که قطعا حفظ این دو مولفه در برهه کنونی امریکا که خود با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم می کند، صرفه اقتصادی بیشتری از جنگ مستقیم نظامی دارد. استدلال بعدی این است که ژئوپولیتیک منطقه ای ایران باعث می شود که این عامل بازدارنده ایجاد شود و جنگی رخ ندهد، چرا که 60 درصد انرژی جهان از خلیج فارس عبور می کند و اقتصاد امریکایی ها و اروپایی ها ایضا اقتصاد کشورهای عربی جنوب خلیج فارس از این آب‌راه حیاتی تامین می شود پس هرگونه ناامنی در این آب‌راه حیاتی لطمات بزرگی را بر اقتصاد این کشورها وارد می کند. در واقع غربی ها با محاسبه هزینه فایده جنگ مستقیم به این مهم دست یافته اند که ترساندن و ایجاد یک نمایش جنگ قطعا نسبت به جنگ مستقیم برای آن ها هزینه ترخواهد بود.

وی در ادامه با بیان این که در مواجه با این استراتژی امریکایی ها دو تفکر وجود دارد، عنوان کرد: تفکر غیر انقلابی بر این باور است که برای مقابله با استراتژی امریکایی ها باید مذاکره کنیم، این نوع تفکر تشر و نمایش جنگ دشمن را با یک محاسبه غلط سه برابر بیشتر از واقعیت پوشالی دشمن فرض می‌کند و از این موضوع نیز ترس زیادی دارند، برجام تجربه خوبی است برای کسانی که پیشنهاد مذاکره دوباره با امریکایی ها را می دهند باید این افراد توجه کنند که در جریان مذاکرات برجام چه تعهداتی را ما انجام دادیم و چه تعهداتی را طرف مقابل انجام داد، اگر به این موضوع توجه شود می بینیم که طرف‌های غربی به هیچ یک از تعهدات خود در برجام در مقابل انجام همه تعهدات توسط ایران پایبند نبودند، این نکته را باید عرض کنم که حتی بسیاری از تئوریسین هایی که خودشان را نسبت به نظام جمهوری اسلامی متعهد نمی‌دانند و جزء مخالفان نظام محسوب می شوند نیز با مذاکره در برهه کنونی کاملا مخالفند و این کار را اشتباه و بیهوده می دانند. در مقابل تفکر انقلابی بیان می‌کند که دشمن ما یک غول بزرگی است که دچار پوکی استخوان شده است، دشمن ما در داخل خود هزاران مشکل لاینحل دارد، مواضعی هم که اتخاذ کرده باعث شده که نه در درون و نه در بیرون از کشور خود حمایت هایی را جذب کند این عدم جلب حمایت ها را می‌توان در ایجاد مجامعی که با کشورها دیگر چه متحد و چه غیر متحد مشاهده کرد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در مقابل این تهاجم دشمن محور اساسی کشور مقاومت است و اما در این مقاومت چه باید کرد اول این که ما مولفه های قدرت درونی را استحکام بخشیم به عنوان مثال ما در حوزه اقتصاد یک بازار 84 میلیونی در اختیار داریم که اقتصاد ما می‌تواند با ایجاد زنجیره تولید، توزیع و مصرف کشور را از تهدیدات اقتصادی دشمن مصون کند، دوم قابلیت های فنی و صنعتی است ما می توانیم با استفاده از این مولفه قدرت خود اقتصادی پویا را شکل دهیم و در آخر استفاده از تجربه ارزشمند دفاع مقدس در اداره مردم در شرایط بحران است که می‌تواند جریان هدایت افکار عمومی توسط امریکا مبتنی بر شبکه های اجتماعی را از دست دشمن خارج نماید.

سردار جلالی افزود: ما در سال 1365 درآمدی بالغ بر7 میلیارد دلار داشتیم که 3 میلیار دلار آن را برای صرف هزینه های جنگ استفاده می کردیم و مابقی آن را برای اداره مردم و تامین نیازهای اساسی مردم هزینه می کردیم. این درشرایطی بود که بسیاری از خودکفایی های در عرصه کشاورزی، صنعتی و ... در کشور وجود نداشت اما به‌حمدالله امروز بسیاری از نیازهای کشور در داخل تامین می شود.

وی افزود: نکته دوم افزایش قیمت نفت و توجه به این نقطه ضعف دشمن است، بسیاری از اقتصاد دانان بر این باور هستند که اگر قیمت نفت به 100-120 دلار برسد عملا کل تحریم ها برداشته خواهد شد برای اینکه نه امریکایی ها و نه اروپایی ها تحمل نفت 100-120 دلار را نخواهند داشت. امریکایی ها از همه ظرفیت های ضد نظام مثل اپوزوسیون، سلطنت طلبان، بهایان، منافقین و صهیونیست ها استفاده کردند و یک شورای هماهنگی برای مخالفان نظام ایجاد کرده اند، ما نیز در مقابل این اقدام امریکایی ها راهکاری داریم و آن استفاده از ظرفیت جمعیت‌های هوادار نظام جمهوری اسلامی در سوریه، لبنان، عراق، فلسطین، یمن و بسیاری از کشور های دیگر است.

وی یادآور شد: ما در جنگ خلیج فارس الگویی را به جهان نمایش دادیم که بیانگر این است که هر جنگی در خلیج فارس اتفاق بیوفتد برنده آن جنگ ایران است، علت آن هم این است که ما برای جنگ در خلیج فارس یک نیروی خاص به عنوان نیروی دریایی سپاه طراحی کردیم و همچنین برای درگیری در آب های فرا منطقه‌ای و دریای عمان یک نیروی راهبردی به عنوان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را آموزش، پرورش و تجهیز کرده ایم، آموزش، پرورش و تجهیز این نیروها چه در خلیج فارس و چه در دریای عمان در امروز و دیروز انجام نشده ما در حوزه های موشکی، پدافند غیرعامل و عامل بالغ بر 30 سال است که تدابیری راهبردی را در این راستا در دستور کار قرار داده ایم، البته کشورهای منطقه باید به این نکته توجه کنند که راهبرد و تجهیزات ما در راستای جنگ افروزی و تجاوز به هیچ کشوری نیست و تمام توان نظامی ما مبتنی بر دکترین دفاعی ما تنظیم شده است. 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر حذف دلار از چرخه پولی و مالی کشور، اظهار داشت: اگر این اراده در کشور بوجود بیاید که دلار امریکایی توسط مردم در خیابان ها مثل ترکیه به آتش کشیده شود و تمرکز برای بالا بردن ارزش پول ملی کشور ایجاد شود می‌تواند یک حمله تمام عیار به نقطه ضعف دشمن باشد. امریکایی ها می‌دانند که اگر اجماعی برای خارج کردن دلار از چرخه پولی جهان شکل بگیرد، بزرگترین نقطه قوت خود در عرصه اقتصاد را از دست می دهند، البته که این اتفاق رقم خواهد خورد، امروز چین، روسیه، ترکیه، ایران و بسیار از کشورهای شرقی خواستار خارج شدن دلار از چرخه مالی و پولی خود هستند.