موسوی: مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم

«سید عباس موسوی» یازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

*آغاز تحرکات دیپلماتیک با همسایگان شمالی در سطح وزیر و رئیس جمهور

وی در ابتدا یاد سخنگویان پیشین را گرامی داشت که در این مسند منشا خیر و برکات بودند و به مرور تحولات هفته‌های اخیر پرداخت و افزود: با خروج غیرقانونی و خلاف موازین آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت علیه ایران و اعمال تروریسم اقتصادی، دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شد و همزمان وزیر امور خارجه تحرکات دیپلماتیکی را شروع کرد که بیشتر منشاء آسیایی و منطقه‌ای داشت.

موسوی به سفر ظریف به سوریه، ترکیه، قطر، روسیه، هند، ترکمنستان، ژاپن، چین، پاکستان و عراق اشاره کرد و افزود: این سفرها در راستای منافع ایران و تبیین موازین جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت که انشاءالله ادامه خواهد یافت و در آینده نزدیک با همسایگان شمالی تحرکات دیپلماتیک صورت خواهد گرفت که در سطوح مختلف وزرا و حتی رئیس جمهور خواهد بود که در هفته‌های آینده بعد از نهایی شدن، اطلاع رسانی می‌شود.

*خیلی به سخنان و لفاظی‌ها توجه خاصی نداریم

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سؤالی درباره تناقضات در اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران خیلی به سخنان و لفاظی‌ها توجه خاص ندارد، آنچه برای ما مهم است تغییر رویکرد و رفتار است. ما بر مبنای آنچه می‌بینیم و آثاری که بر ما و منطقه ما مترتب است، تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این تناقضات در اظهارات ایشان و هیأت حاکمه ترامپ دیده می‌شود، اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است، تغییر رویکرد و در نهایت تغییر رفتار است.

* همکاری‌های اقتصادی و انرژی با ترکیه جریان دارد

خبرنگاری با اشاره به خبر صفر شدن واردات نفت و گاز ایران توسط ترکیه، به اظهارات مقامات این کشور در مخالفت با تحریم‌های ایران پرداخت و نظر موسوی را جویا شد که سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت: جزییات خرید و سفارش نفت را می‌توانید از دوستان وزارت نفت بپرسید. ولی ترکیه به عنوان یکی از شرکای نزدیک، دوستان و همسایه مهم ما همواره مطرح بوده و هست و روابط ما با این کشور، راهبردی و همه جانبه است و از جمله این روابط در حوزه همکاری‌های اقتصادی و انرژی است که در جای خود جریان دارد و فعلا من تناقضی در سطح رسمی در گفتار و رفتار اعلام شده نمی‌بینم.

* ایران علاقه ندارد در منطقه تنش آلود باشد/پیشنهاد اخیر ظریف با حسن نیت مطرح شده

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد ظریف وزیر خارجه مبنی بر آمادگی ایران برای امضای معاهده عدم تعارض با کشورهای حوزه خلیج فارس و واکنش این کشورها گفت: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از مهمترین همسایگان ما در کنار 15 همسایه ما هستند و این ایده مطرح شده جدید نیست. آقای ظریف پیش از این نیز بحث مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را برای رفع سوء تفاهم‌ها مطرح کرد و این پیشنهاد هم در راستای پیشنهادهای قبلی است.

موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمایل ندارد در منطقه‌ای باشد که تنش آلود و پر از سوء تفاهم باشد، ایران مایل است هرگونه سوء تفاهم و تنش و بی ثباتی و ناامنی را با ابتکاراتی که به خرج می‌دهد کاهش داده و برطرف کند.

وی بیان کرد: این پیشنهاد با حسن نیت از سوی ایران مطرح شده و امیدواریم طرف‌های مقابل با حسن نیت آن را برداشت کنند تا شاهد یک منطقه با ثبات، امن و پیشرفته در آینده نزدیک باشیم.

*مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم و فعلا هم چشم اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید چه شرایطی باید پیش بیاید که ایران پای میز مذاکره بیاید؟ تصریح کرد: مذاکره‌ای فعلا با دولت ایالات متحده آمریکا نداریم. مبنای ما هم این بوده که احترام به توافقات بین‌المللی می‌تواند مبنایی باشد که آنها به آن برگردند. ما در مذاکره بودیم، آمریکا در مذاکره بود، در چارچوب‌ها و مکانیسم‌هایی که برجام تعریف کرده بود، آنها حضور داشتند؛ ولی با خروج غیرقانونی و براساس برخی توهمات آنها این موضوع شکسته شد.

وی عنوان کرد: بنابراین ما فعلا چشم اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم و منتظر تحولات می‌مانیم.

خبرنگار دوباره پرسید آقای ظریف در توئیت خود عنوان کرده بود که با ایرانی‌ها با احترام سخن بگویید و آیا این به معنای آن نیست که اگر شرایط تغییر کند، ایران پای میز مذاکره می‌آید؟ موسوی پاسخ داد: باید منتظر تحولات ماند.

*راه دیپلماسی را نبسته‌ایم/خواستار اجرای تعهدات برجامی 1+4 هستیم

به گزارش فارس، موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا اروپا آنطور که ایران انتظار داشت به برجام پایبند بوده است و اگر نیست چرا همچنان باید امیدوار باشیم که اروپا تعهداتش را انجام دهد؟ گفت: اروپایی‌ها آنطور که باید و شاید و در اجرا باید عمل می‌کردند، به برجام پایبند نبودند و ایران بارها این را به آنها متذکر شد و اعلام کرد که اگر به صرف حمایت لفظی و بیانیه باشد، ما نیز می‌توانیم از این شرایط استفاده کنیم.

وی افزود: ایران همواره سعی کرده به دیپلماسی فرصت بدهد. جمهوری اسلامی ایران براساس ملاحظات سیاسی، ملی و امنیتی و سابقه تاریخی خودش که ملتی اهل تعامل و گفت‌وگو است، راه دیپلماسی را با هیچ کشوری نبسته و همواره به دیپلماسی فرصت داده است و این به معنای اعتماد به اروپا و امید داشتن به اروپا نیست و ما همچنان خواستار اجرای تعهدات از طرف اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام هستیم.

*مقامات کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم/ بنا نداریم با هیچ یک از مقامات دولتی آمریکا مذاکره داشته باشیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار ظریف با «دایان فینشتاین» سناتور دموکرات نیز گفت: صرف دیدار و گفت‌وگو به معنای مذاکره نیست، مذاکره با گفت‌وگو و دیدار و تبادل نظر متفاوت است.

موسوی تصریح کرد: ما مقامات کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم، آنها هم مجوزی برای مذاکره که منتج به پیشنهاد یا نتیجه‌ای شود، ندارند. جمهوری اسلامی ایران هم بنا ندارد فعلا با هیچ یک از مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا مذاکره‌ داشته باشد. ولی منعی برای گفت‌وگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی سابق و آنهایی که دستی بر آتش دارند و تحولات را می‌بینند، نیست و از قبل بوده و می‌تواند ادامه داشته باشد.

*سفر شینزو آبه به تهران در دستورکار

وی درباره سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: آنچه که اخیرا (از سوی وی) عنوان شد تکذیب سفر نبود، بلکه درباره گمانه‌زنی‌ها حول  و حوش این سفر بود. طرفین در حال رایزنی برای سفر نخست وزیر ژاپن هستند و امیدواریم این تاریخ ظرف هفته‌های آینده قطعی شود و نخست‌وزیر ژاپن به عنوان نخستین رئیس دولت ژاپن بعد از سالیان طولانی به ایران سفر کند که این سفر نقطه عطف مهمی در روابط دیرینه دو کشور است.

*ایجاد کارگروهی در وزارت خارجه درباره زندانیان تحریمی/به زودی جزییاتی از بازداشت‌های غیرقانونی اعلام می‌کنیم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره استرداد «جلال روح الله نژاد» مهندس ایرانی از فرانسه به آمریکا بیان کرد: متاسفانه بر اثر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا برای عده‌ای از هموطنان ما حتی اتباع خارجی که به زعم آنها تحریم‌های غیرقانونی را دور زده‌اند، مشکلاتی هم در آمریکا و هم در برخی کشورهای اروپایی و حتی شرق دور ایجاد شد. ما همان زمان این اقدامات را غیرقانونی و غیرقابل قبول اعلام کردیم به خاطر اینکه اکثر تحریم‌هایی که آن زمان اینها را دستگیر کرده بودند وجود نداشته و بعدا اضافه کردند و مبنای کار آمریکایی‌ها غلط و غیرقانونی بوده و ایران همه تلاش خود را برای آزادی این افراد و از جمله روح‌الله نژاد انجام داده است.

وی عنوان کرد:‌کارگروهی به همین منظور در وزارت خارجه ایجاد شده که در حال جمع بندی موضوعات است و با هماهنگی نهادهای ذیربط و خانواده‌های آنها سعی خواهیم کرد که به زودی جزییاتی از این بازداشت‌های غیرقانونی را اعلام کنیم.

*شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن نیت و دغدغه مسائل منطقه را دنبال می‌کنند، هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میانجیگری کشورهای مختلف بین ایران و آمریکا گفت: طبیعی است که کشورهای مختلف نگرانی‌هایی راجع به مسائلی که در منطقه ما می‌گذرد، داشته باشند. ایران کشور بزرگ و قدرتمند و مقتدری است و منطقه ما مهم و حیاتی است و کشورهای مختلف از طریق منطقه ما اقتصادشان را سر و سامان می‌دهند و طبیعی است هرگونه تنش و بی ثباتی در منطقه ما باعث نگرانی کشورهای منطقه و همچنین فرامنطقه‌ای بشود.

وی افزود: من از لفظ میانجیگری یا اعلام آمادگی برای کاهش اختلاف‌ها و تنش‌ها استفاده نمی‌کنم، ولی ما شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن نیت و دغدغه مسائل منطقه را دنبال می‌کنند، هستیم.

 

* خلیج فارس و کشورهای همسایه اولویت نخست روابط خارجی ایران/ پیام سفر عراقچی به سه کشور منطقه

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در سفر به کویت پیام ظریف را به همتای کویتی منتقل کرده و محورهای این پیام نیز گفت: منطقه خلیج فارس به ویژه کشورهای همسایه اولویت نخست روابط خارجی ما هستند و هر چقدر ما سفر کنیم و یا آنها سفر کنند هم لازم می‌دانیم و هم استقبال می‌کنیم و همزمان با سفر آقای ظریف به عراق، آقای عراقچی به سه کشور عمان، کویت و قطر سفر کرد که دیدگاه‌ها و نقطه نظرات ایران را راجع به تحولات کنونی منطقه با مقامات این سه کشور دوست در میان بگذارد.

وی افزود: پیامی که عراقچی برده دوستی و آمادگی ایران برای همکاری و هم افزایی منطقه‌ای با کشورهای منطقه است.

* الان در مرحله میانجیگری نیستیم

به گزارش فارس، موسوی درباره پذیرش میانجیگری از سوی ایران گفت: میانجیگری یکسری الزامات و مقدماتی دارد. ریشه‌ تنش‌ها بین ایران و آمریکا به بدعهدی آمریکا، خروج این کشور از برجام، تشدید تحریم‌ها و در یک کلام تروریسم اقتصادی که علیه ملت ایران اعمال می‌کند، برمی‌گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می‌کنیم که کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف و انشاءالله با حسن نیت تحولات را رصد می‌کنند، ما هم به نقطه نظرات دوستانمان گوش می‌دهیم و امیداریم از طرف ما نیز آنها بتوانند شرایط ما و منطقه و اهمیت کاری که در منطقه ما صورت می‌گیرد را درک کنند.

موسوی همچنین تصریح کرد: الان در مرحله میانجیگری نیستیم.

* ایران و عراق به طرف‌های ثالث اجازه اثرگذاری در روابطشان را نمی‌دهند

وی درباره سفر سه روزه ظریف به عراق و دستاوردهای این سفر گفت: ایران و عراق دو کشور با سابقه تاریخی و در هم تنیدگی فرهنگی و اقتصادی هستند و به آسانی نمی‌شود این دو کشور را از هم جدا کرد و این دو کشور اجازه نخواهند داد کشورهای ثالث به ویژه کشورهای فرامنطقه‌ای بر این روابط دوستانه و تاریخی اثرگذاری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: دستاوردهای سفر را باید صبر کرد و دید. این چندمین سفر آقای ظریف به عراق بود و قبل از عید هم رئیس جمهوری کشورمان به عراق سفر داشت و پیگیری توافقاتی که در سفر قبلی رئیس جمهور بود یکی از دستاوردهای سفر ظریف بود، ضمن اینکه لازم است در شرایط کنونی مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را از نزدیک به دوستان عراقی منتقل کنیم.

* اگر در 60 روز تحولی رخ ندهد گام دوم را برمی‌داریم/ سفر روز چهارشنبه ریابکوف به تهران

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سؤالی درباره ضرب‌الاجل ۶۰ روزه به اروپا و اینکه تحولی در این زمینه رخ نداده، گفت: در نامه‌ای که آقای روحانی به سران ۱+۴ نوشت و بیانیه شورای عالی امنیت ملی، مواضع ما به روشنی بیان شد.

موسوی عنوان کرد:‌ ما همه کشورهای باقیمانده در برجام را به یک شکل نگاه نمی‌کنیم و حساب چین و روسیه که به رغم برخی عدم اقدام و عدم تحرک اروپا روابط خوب و مستحکمشان را با ایران حفظ کرده‌اند، در یک قالب نمی‌بینیم ولی لازم بود به هر 5 کشور عضو برجام دیدگاه‌های ایران را اعلام کنیم که در نامه رئیس جمهور انجام شد.

وی افزود: پس از آن اروپایی‌ها واکنشی‌هایی داشتند، برخی مثبت و برخی غیرقابل قبول بود، ولی آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در نامه رئیس جمهور آمده شروطی است که کشورهای باقیمانده برجام باید به آن عمل کنند.

موسوی با بیان اینکه در این مدت اقداماتی را صورت داده و سفرهایی نیز انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از کشورهای عضو (روسیه) درخواست برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را مطرح کرده که علی القاعده باید در مدت 60 روز برگزار شود. اگر ببینیم در این مدت تحول خاصی رخ دهد، ما به این رایزنی‌ها و گفتگوها و ابراز تمایل‌ها ادامه خواهیم داد، در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم را پس از 60 روز با قاطعیت برخواهد داشت.

موسوی همچنین سفر فردای (چهارشنبه) سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران را تایید کرد.

*کشورهایی که به نوعی خود را در سوریه دخالت دادند این کشور را رها کنند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سوریه عنوان کرد: معتقدیم خاک سوریه به تمامی آزاد خواهد شد و حاکمیت ملی سوریه دیر یا زود بر همه سرزمین سوریه اعمال خواهد شد.

وی افزود: از همه کشورهایی که در موضوع دخیل هستند و به نوعی خود را دخالت دادند، درخواستمان این است که سوریه را رها کنند و اجازه دهند مردم و دولت قانونی سوریه با اعمال حاکمیت بر مناطقی که حق و سرزمین آنهاست، کار خود را به پیش ببرند.

موسوی با بیان اینکه ایران همواره مخالف دخالت کشورهای ثالث در امور داخلی سوریه بوده، اظهار داشت: ایران از کشورهای فرامنطقه‌ای اکیدا خواسته که خاک سوریه را ترک کنند و به کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب توافقاتی که بین ما و سوریه و همسایگان سوریه است، اقدام کنند که انشاءالله بعد از شرایط فعلی، گام بعدی که گام سیاسی است و تشکیل قانون اساسی، برداشته شود و همه به توافقات پایبند باشند و به آن احترام بگذارند.

* پیام ویژه‌ای دریافت نکردیم و پیامی هم برای کسی نداشتیم

وی درباره اظهارات کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اینکه در سفر تعدادی از مقامات خارجی به ایران پیام مهمی از آمریکا به ایران منتقل شده نیز عنوان کرد: من این اظهارات را نشنیدم ولی پیام ویژه‌ای از سوی مقامات کشورهای دوست که به ایران سفر کردند، دریافت نکردیم و ما هم پیامی برای کسی نداشتیم و صرفا این سفرها برای رایزنی و تبادل نظر و شنیدن نقطه نظرات ما بوده است.

*فعلا نیازی به کانال نداریم/پیام ویژه‌ای فعلا برای کسی نداریم

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد که سفر آقای عراقچی در چارچوب مناسبات و روابط دوجانبه ایران با این سه کشور (عمان، کویت و قطر) و در راستای اعلام آمادگی ایران برای توسعه مناسبات با این کشورها بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه کانالی به عربستان و آمریکا مطالب ما منتقل می‌شود؟ عنوان کرد: فعلا نیازی به کانال نداریم، ما در منطقه‌ای هستیم که حرف‌هایمان را عنوان کرده و همه بشنوند و وزیر خارجه مواضع ایران را در جاهای مختلف در عراق و مصاحبه‌های مختلف بیان کرده و شفاف است و پیام ویژه‌ای فعلا برای کسی نداریم که بخواهیم از کانال استفاده کنیم.

*شروط فضایی پامپئو/ما میز مذاکره را ترک نکردیم/ برجام هنوز زنده است

موسوی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر آمریکا از شروط 12 گانه خود منصرف شده و به ایران اعلام کند که با هم درباره برجام گفت‌وگو کنیم، آیا ایران قبول می‌کند و به میز مذاکره برمی‌گردد؟ شروط 12 گانه پامپئو را فضایی خواند که اصلا قابل اجرا نیست و افزود: اینها شروطی نیست که نه ما و نه هیچ کشوری مستقلی آن را بپذیرد. 

وی افزود: ضمن اینکه ما میز مذاکره را ترک نکردیم و در مذاکره بودیم. مبنایی به نام برجام هنوز زنده است و ما آن را به عنوان یک معیار روی میز داریم. ایران خودش را برای همه شرایط آماده کرده است، ولی فکر نمی‌کنیم موضوعی برای مذاکره باشد. مذاکرات انجام شده و جمع بندی شده و سندش هم موجود است. آمریکایی‌ها با تصورات و توهماتی پشت پا زدند و خودشان باید تصمیم بگیرند چه کار می‌خواهند بکنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما فعلا در جایگاهی نیستیم که به آنها بگوییم چه کار کنند. خودشان مواضعشان را به درستی تشخیص می‌دهند و ما هم در موقعیت مقتضی و مناسب و براساس شرایط و رفتار آنها و عملکردشان تصمیم می‌گیریم.

* امیدواریم شاهد بازگشت مرزبانان ربوده شده به کشور باشیم/سفر پربار ظریف به پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به پاکستان و وضعیت مرزبانان ربوده شده گفت: سفر پرباری بود و یکی از مهمترین محورهای گفت‌وگوی ایشان با مقامات پاکستانی بحث مرزبانان، امنیت مرزی و راه‌های مقابل با گروه‌های تروریستی بود و در ملاقات ظریف با فرمانده ارتش پاکستان این مباحث مطرح شد.

وی عنوان کرد: سه تن از مرزبانان غیور ما گرفتار گروه‌های تروریستی هستند و رایزنی‌ها در سطوح سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی و نظامی با طرف‌های مختلف در جریان است و امیدواریم با توافقات صورت گرفته در این سفر شاهد بازگشت آنها به کشور باشیم.

*آغوش ایران همواره برای همه کشورهای منطقه باز است

وی درباره پیشنهاد اخیر ظریف مبنی بر امضای معاهده عدم تعرض و اینکه آیا اعلام این پیشنهاد از بغداد حاوی پیام خاصی بوده؟ گفت: منطقه ما دچار یک بحران بی سبب و غیر ضروری است و همین باعث سوء تفاهمات شده است که کشورهای فرامنطقه‌ای از این سوء تفاهمات و احساس تهدیدهای کاذب سود ببرند و شاهدید که منطقه را با تهدید کذایی و ایران هراسی به انبار باروت و مهمات تبدیل کرده‌اند.

موسوی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم برخی اختلاف نظرهای جزیی آماده است و اعلام کرده حاضر است برای اینکه منطقه امن و باثبات باشد با همه کشورهای منطقه وارد گفتگو شود و سوء تفاهمات را برطرف کند که برخی کشورهای نامشروع منطقه‌ای و بین‌المللی از این شرایط استفاده نکنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: این پیشنهاد روی میز جمهوری اسلامی است برای کشورهایی که به اشتباه احساس ناامنی از سوی ایران می‌کنند و این پیشنهاد با حسن نیت اعلام شده و قبلا هم در قالب‌های دیگری عنوان شده بود و این بار در سفر منطقه‌ای ظریف به عراق این پیشنهاد مطرح شد. عراق کشور دوست و همسایه ما و دارای حسن نیت است.

موسوی افزود: امیدواریم گوش شنوایی برای پیام‌های ما باشد و آغوش ایران همواره برای همه کشورهای منطقه باز است که هر گونه اختلاف و سوء تفاهم و مشکلی را با آنها حل کند به خاطر اینکه ما دشمن و منافع مشترک داریم. 

* امیدواریم کار به آنجا نرسد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش درآمدهای ارزی ایران، آیا روند اقدامات ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز کاهش یافته است؟ خاطرنشان کرد: اگر ایران تحت تحریم باشد و درآمد نداشته باشد نه تنها بر زندگی عادی شهروندان ایرانی، بلکه بر مهمانان تاثیر می‌گذارد و همچنین بر تعهدات ایران در قبال برخی معضلات و جرایمی که در منطقه رخ می‌دهد، اثر خواهد گذاشت.

وی گفت: امیدواریم کار به جایی نرسد که درآمد و زندگی ما چنان سخت شود که ایران به سمت کاهش ارائه خدمات به پناهندگان و همچنین کاهش اقدامات در بحث مبارزه با مواد مخدر برود.

* سفر گروهی از مدیران اینستکس و برخی شرکت‌ها به ایران/فرصت بسیار تنگ است

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات در اینستکس نیز گفت: بخش اول تبادل انجام شد و مدیر اینستکس به ایران آمد و دوستان و همکاران ما نیز به اروپا رفتند و گفت‌وگوهایی انجام شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که گروهی از مدیران اینستکس و برخی شرکت‌ها مجددا به ایران سفر می‌کنند، اما در نهایت چه بشود را نمی‌توانیم قضاوت داشته باشیم و قضاوت درباره اینکه به چه اقدام عملی منجر خواهد شد، زود است، ولی فرصت بسیار تنگ است.

وی درباره روند همکاری کشورهای عضو کارگروه بازطراحی راکتور آب سنگین اراک نیز گفت که می‌توانید جزییات را در این زمینه از سازمان انرژی اتمی سؤال کنید.

* ایران پیشنهادی برای میانجیگری کشورهای منطقه در روابطش با عربستان و امارات نداده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه در سفر ظریف و عراقچی به عراق، عمان، کویت و قطر، جمهوری اسلامی پیشنهاد میانجیگری بین ایران و عربستان و امارات را مطرح کرده نیز گفت: اینکه ایران پیشنهاد میانجیگری داده باشد را تأیید نمی‌کنم، ولی ایران از پیشنهادهایی که کشورهای مختلف برای رفع اختلافات و سوء تفاهمات بین ایران و عربستان مطرح کرده‌اند، استقبال کرده است.

وی ادامه داد: کشورهای مختلف هم در منطقه و هم در سطح همسایگان و هم فرامنطقه‌ای این پیشنهاد را مطرح کرده و احساس کرده‌اند منطقه خلیج فارس شاید بیش از این کشش تنش و اختلاف را نداشته باشد و ایران هم همواره برای کاهش تنش در منطقه و رفتن به سمت ثبات و امنیت بیشتر، آماده است.

*مسئله فلسطین و قدس شریف را همچنان مسئله اول جهان اسلام می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش‌های بین‌المللی برای گره گشایی از اشغال 70 ساله سرزمین فلسطین نیز گفت: متاسفانه اشغال سرزمین فلسطین به عنوان پاره تن جهان اسلام معضلی است که هنوز حل نشده است. 

وی افزود: به دو دلیل واضح یکی اعمال نفوذ آمریکا و لابی‌‌های صهیونیست در آن کشور و دیگری برخی خوش خیالی‌ها و عدم واقع بینی برخی کشورهای منطقه باعث شده این معضل همچنان باقی بماند. ایران مسئله فلسطین و قدس شریف را همچنان مسئله اول جهان اسلام می‌داند و معتقد است تا احقاق حقوق کامل ملت فلسطین بایستی این راه و مبارزه ادامه یابد. انشاءالله در روز قدس مسلمانان ایران و آزادیخواهان جهان آزادی قدس و آرمان فلسطین را فریاد خواهند زد و اقداماتی که برای به حاشیه راندن قدس و موضوع فلسطین در سال‌های اخیر در جریان بوده را افشا خواهند کرد.

موسوی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر، کشورهای اسلامی را به اختلافات درونی مشغول کرده‌‌اند و گروه‌های تروریستی را بر کشورهای منطقه مسلط کرده‌اند تا آرمان فلسطین و مظلومیت ملت فلسطین به فراموشی سپرده شود که انشاءالله این هدف عملی نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مسئله دیگری که خیلی مهم و خطیر است بحث معامله قرن است، البته پیش بینی‌ها این است که با عدم همراهی کشورهای مهم و تاثیرگذار اسلامی و بین‌المللی این کار ابتر (ناتمام) خواهد ماند، ولی لزوم هوشیاری کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را می‌طلبد که حقوق ملت فلسطین تحت این الفاظ زیبا و طرح‌های رنگارنگ پایمال نشود.

*وضعیت قدس کنی و اسدالله اسدی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در قبال «نگار قدس کنی» شهروند ایرانی بازداشت شده در استرالیا که حدود دو سال در بازداشت است و آمریکا خواستار استرداد آن است و از سوی دیگر «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک که نزدیک به یک سال است در بازداشت به سر می‌برد، از اینکه رسانه‌ها به زندانیان ایرانی که در خارج از کشور به ناحق و غیرقانونی در زندان به سر می‌برند اهمیت می‌دهند قدردانی کرد و گفت: این مورد (قدس کنی) و موارد مشابهی که قبلا عنوان کردم جزو دستورکار دستگاه دیپلماسی و سایر نهادهای داخلی ماست. اقدامات سیاسی و حقوقی از سوی وکلای آنها انجام شده است و برخی اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک در سطوح دیگر انجام شده است.

وی درباره قدس کنی و موارد مشابه افزود: ما همه بازداشت‌ها را غیرقانونی و غیرقابل قبول می‌دانیم و معتقدیم این کار خلاف و غیرقانونی است. با توجه به اینکه آمریکا الان با فشار می‌خواهد این افراد را به آمریکا مسترد کند، مصرانه از کشورهایی که این عزیزان در آنجا بازداشت هستند می‌خواهیم تن به چنین کاری ندهند؛ چرا که مبنای غیرقانونی و غیرحقوقی است و ما تلاش‌ها در این زمینه را انجام داده و در حال رایزنی هستیم. 

*گشایش‌های خوبی در پرونده اسدالله اسدی حاصل شده

موسوی همچنین درباره اسدالله اسدی نیز گفت:  گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است. وکیل ایشان در حال اثبات بیگناهی ایشان است و رایزنی‌های ما در کشورهای اروپایی ادامه دارد و اقدامات حقوقی و دیپلماتیک نیز در جریان است و انشاءالله به زودی شاهد شنیدن خبر خوش در این زمینه‌ها باشیم.

 

* خانواده مسعود سلیمانی امروز با ظریف دیدار می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره مسعود سلیمانی استاد ایرانی بازداشت شده در آمریکا و اینکه آیا آمریکا در این مورد خواستار تبادل شده است؟ نیز گفت: در این مورد (تبادل) فعلا اطلاعی ندارم؛ ولی موضوع تبادل که چندی پیش توسط وزیر خارجه مطرح شد همچنان موضوعی است که می‌تواند به عنوان یک اقدام انسانی مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین اعلام کرد که همه ظرفیت‌ها برای ایشان به کار گرفته شده و دوستان و خانواده‌اش در حال رایزنی هستند و افزود: همسر و برخی دوستان سلیمانی استاد دانشگاه ایرانی که در آمریکا بازداشت شده عصر امروز با ظریف دیدار می‌کنند.

* فعلا احساس تنش و درگیری نداریم/تصوری است که دیگران ایجاد کردند و خودشان برای رفعش اقدام کنند

خبرنگاری با اشاره به اظهارات امروز سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر اینکه «هنوز وارد مرحله میانجیگری نشده‌ایم» از موسوی پرسید که چه اتفاقی باید صورت بگیرد که ایران بپذیرد مرحله میانجیگری شروع شده است و چه انتظاری از کشورهایی که این بحث را مطرح کرده‌اند، دارید؟ گفت: ما فعلا احساس تنش، درگیری یا هر چیز دیگری که اسم بگذارید نداریم و اگر چنین تصوری وجود دارد، تصوری است که دیگران ایجاد کردند و اگر دیگران ایجاد کردند باعث و بانی آن خودشان بوده‌اند و باید برای رفع آن و کاهش آن به هر طریقی که می‌دانند اقدام کنند. ایران فعلا اعتقادی به این مسائل ندارد. 

* دیپلماسی فعال و متوازن ایران کماکان ادامه خواهد داشت

خبرنگاری از موسوی درباره زمان دیدار وزرای خارجه ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: با کشورهای منطقه و این کشورها در چارچوب مناسبات دوجانبه، سه جانبه و حتی سازوکار پنج جانبه دیدارها و گفت‌وگوهای منظمی داریم. هنوز تاریخ این دیدارها و مکان آن قطعی نشده و هر زمان قطعی شد، اعلام خواهد شد.

وی افزود: دیپلماسی فعال و متوازن ایران کماکان ادامه خواهد داشت و تمرکز آن بر همکاری‌ها خواهد بود و ثمرات آن را به زودی خواهیم دید.

* سفر ظریف به چابهار

خبرنگاری با بیان اینکه پاکستان خط لوله انتقال گاز ایران به هند را به بهانه تحریم‌های آمریکا متوقف کرده و در عین حال برای توسعه بندر گوادر به عنوان رقیب چابهار تلاش می‌کند، از موسوی پرسید آیا سفر ظریف به چابهار در مسیر سفر به پاکستان هشداری برای اسلام آباد بود؟ که وی پاسخ داد: ما چنین ادبیاتی را با کشورهای دوست و همسایه خود نداریم و نمی‌پذیریم. به کشورهای دوست و نزدیک و رفقای صمیمی هشداری نخواهیم داد.

وی افزود: ما براساس منافع متقابل دو کشور گام برداشته و برمی‌داریم و بازدید ظریف از چابهار امر لازمی بود که از نزدیک با توانمندی‌های منطقه و سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه آشنا شود. موضوعات دیگر در حال رایزنی است که انشاءالله بتوانیم این خط لوله را به عنوان خط لوله صلح و نه خط لوله‌ای که در آن رقابت و دشمنی باشد در منطقه گسترش دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد:‌ این سفر دستاوردهای اقتصادی داشت و انشاءالله به زودی اعلام خواهد شد و به صورت ملموس خواهید دید.

*رفت و آمدها با همسایگان شمالی

وی درباره سفر روحانی به ترکمنستان و قرقیزستان گفت: فاز جدیدی از تحرک دیپلماتیک ایران شامل کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز خواهد بود و سفرهایی در سطح وزرای خارجه هم به ایران انجام خواهد شد و هم وزیر خارجه به آنجا خواهد رفت و روحانی هم به دو سه کشور منطقه در آینده نزدیک سفر خواهد کرد که اطلاعات آن سفر را نهاد ریاست جمهوری اعلام می‌کند.