سفیر ایران در مسکو: معامله قرن، لکه ننگ قرن است

«مهدی سنایی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو طرح صلح ادعایی ایالات متحده آمریکا برای سازش فلسطینیان و رژیم صهیونیستی را «سطحی» دانست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، سنایی سه‌شنبه (هفتم خرداد) طی نشست خبری با خبرگزاری «روسیاسیفودنیا» گفت: «آنچه ایالات متحده آمریکا برای حل درگیری و نزاع فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ارائه می‌کند، لکه ننگ است و نتیجه‌ای نخواهد داشت».

سفیر ایران در مسکو افزود: «معامله قرنی که در باره آن سخن می‌گویند، ننگ قرن است و نه معامله قرن؛ چرا که این طرح در مقایسه با مسئله‌ای به این مهمی، سطحی است».

او گفت که حل این نزاع بدون گفت‌وگو ممکن نیست و آمریکا «سر در گم» و فاقد «درایت و دید عمیق» در این مسئله است.

طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

دولت آمریکا بیش از یک سال است که اعلام این طرح را به دلایلی به تعویق انداخته و مقام‌های آمریکایی بارها تلویحا تأخیر در اعلام این طرح را به پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی مربوط دانسته‌اند. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر گذشته موفق شد با ائتلاف با دیگر احزاب، نصف به علاوه یکِ کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را از آن خود کند. کوشنر، داماد یهودی ترامپ چهارشنبه (۲۸ فروردین) گفت که این طرح بعد از ماه مبارک رمضان رسما اعلام خواهد شد.

 در همین ارتباط، کاخ سفید یکشنبه ( ۲۹ اردیبهشت) از برگزاری نشست اقتصادی در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد.

گروه‌های فلسطینی، دولت لبنان و برخی جریان‌های سیاسی منطقه، این نشست منامه را تحریم کرده‌اند و آن را تلاشی برای نابودی آرمان فلسطین و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم تل‌آویو می‌دانند.