خرید یک شبکه اجتماعی توسط سعودی‌ها با هدف ضربه به ایران

سردار غلامرضا جلالی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با برشمردن تهدیدهای سایبری و امنیت شبکه ابراز کرد: در حوزه این تهدیدات به توانمندی‌های قابل‌توجهی رسیده‌ایم و این نوع از حملات را می‌توانیم به‌آسانی دفع کنیم.
وی­ گفت: در نمایشگاه سایبری امسال حدود 400 درصد درمقایسه با نمایشگاه نخست از نظر­ تعداد و دقت کیفیت سامانه‌های سایبری رشد کرده‌ایم.
سردار جلالی ادامه داد: در سامانه‌های کنترل صنعتی 4 محصول امنیت بومی داریم که بهتر از سامانه‌های خارجی هستند.
وی با بیان اینکه "با معماری ویژه پدافندی، سامانه‌های کنترل صنعت گاز را ساخته‌ایم" گفت: حدود 200 محصول پایه پدافند سایبری در داخل ساخته شده است.
وی با اشاره به حمله اخیر سایبری آمریکا به صنعت برق ونزوئلا­ و اختلال در صنایع راهبردی این کشور گفت: آمریکا در حالی که مدعی است که به این کشور حمله سایبری می‌شود اما بزرگترین مهاجم سایبری دنیاست.
وی اضافه کرد: این رفتار آمریکا لزوم پرداختن ما به سامانه‌های بومی را نشان می‌دهد و همه دستگاه‌ها موظفند برای سامانه‌های حیاتی خود از سامانه‌های بومی استفاده کنند و­ سازمان پدافند غیرعامل این موضوع را پیگیری می‌کند.
وی درباره راه‌اندازی مرکز دفاع ملی سایبری نیز گفت: در شورای طرح‌های تحقیقاتی و راهبردی بر ایجاد این مرکز تأکید شد­ زیرا برای کاهش وابستگی و مقابله با تهدیدات نیازمند نظام دفاع سایبری هستیم.
سردار جلالی گفت: برای راه‌اندازی مرکز دفاع سایبری افزون بر تقویت صنعت دفاع سایبری و آموزش نیروی انسانی در شش رشته دانشگاهی نیازمند تنظیم اهداف و برنامه­ در این زمینه هستیم.
وی گفت: در نظام عملیاتی دفاع ملی سایبری تهدیدات دسته‌بندی و نقش دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز مشخص شده ­است.
وی با تصریح به اینکه اجماع مناسبی برای راه‌اندازی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی وجود ندارد گفت: برخی مسئولان معتقدند ­این شبکه‌ها ظرفیت پاسخگویی به نیاز مردم را ندارند اما برخی مسئولان ظرفیت این شبکه‌ها­ را مطلوب می‌دانند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد مردم آن در شبکه‌ای اجتماعی ساماندهی شوند که سرورهای آن و هدایت مردم در آن شبکه خارج از کشور باشد.
وی ادامه داد:­ بر این اساس زیرساخت‌ها باید در کشورمان باشد و نظام تصمیم بگیرد که برای راه‌اندازی شبکه ملی داخلی سرمایه‌گذاری کند.
وی گفت: به‌عنوان نمونه اکنون اینترنت ملی چین یک و نیم برابر اینترنت جهانی سرعت دارد و چین را مرزبانی دیجیتالی می‌کند.
سردار جلالی همچنین گفت: وزارت ارتباطات مدعی بود شبکه­ ملی ارتباطات را مرحله به مرحله پیش می‌برد و به نتیجه می‌رساند اما در ارزیابی کلی از چشم‌انداز شبکه ملی ارتباطات فاصله داریم.
وی اضافه کرد: از پنج شش ماه گذشته با برگزاری 70 رزمایش در حوزه بانک‌ها، آب، برق، انرژی و... پیشرفت کار را بررسی کرده­‌ایم و نتایج مقدماتی خوبی درباره شبکه ملی ارتباطات داشته‌ایم.
وی گفت: کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارند و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بر ضد ما در حوزه سایبر فعالند و به‌عنوان نمونه رژیم سعودی با اعمال سیاست در یکی از شبکه‌های اجتماعی و خریداری سهام آن برخی شرکت‌های مزدور را بر ضد ما به‌کار گرفته است.