شبکه روسی: ایران، عربستان را غافلگیر کرد

شبکه خبری «روسیا الیوم» امروز گزارش کرد که «ایران، عربستان را غافلگیر کرد» زمانیکه از عزم خود برای حضور در اجلاس سران اسلامی خبر داد. 

روسیا الیوم نوشت:‌ وقتی ایران از عزم خود برای حضور در نشست سران سازمان اسلامی در مکه مکرمه که قرار است پنجشنبه آینده (30 می) برگزار شود، خبر داد، عربستان را غافلگیر کرد چرا که هنوز دعوتنامه‌ای از سلمان شاه سعودی برای حضور در اجلاس دریافت نکرده است. 

امروز عباس عراقچی دستیار وزیر خارجه ایران اعلام کرد که «ایران در کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه حاضر خواهد شد اما نه در سطح بالا». 

این در حالی است که عربستان هنوز از ایران برای حضور در اجلاس سران اسلامی دعوت رسمی به عمل نیاورده است. این نشست روز جمعه آینده برگزار خواهد شد.

هم‌زمان با نشست سران کنفرانس اسلامی، عربستان با دعوت از سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس، دو اجلاس دیگر با هدف یکپارچه کردن کشورهای عربی علیه ایران، برگزار خواهد کرد اما شورای همکاری بشدت دچار دودستگی است. 

عربستان، امارات و بحرین در کنار قطر، کویت و عُمان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند که سه کشور اول با سه کشور دوم درباره مسائل منطقه‌ای بشدت با هم اختلاف دارند.