بزرگترین امتیاز ایالات متحده به اسرائیل

معامله قرن مهم‌ترین اقدامی است که رئیس جمهور آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی در حال انجام آن است، آشتی دادن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و پایان دادن به این مناقشه، موضوعی نیست که تنها به دونالد ترامپ محدود باشد، سال هاست که روسای جمهور آمریکا و دیپلمات‌های وزارت خارجه این کشور در تلاش هستند که تا با ابتکار عمل‌های مختلف، افتخار تاریخی حل این بحران عمیق را از آن خود کنند.

اختلاف فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر سر مرز، شهروندی و حاکمیت ملی، اتلافی بنیادین است چراکه بیش سرزمین‌های فلسطینی نشین در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل در آمده است.

اقدامی که حالا ترامپ با امضای به رسمیت شناختن بخش‌های اشغالی جولان و قدس شریف عملا آن را تکرار کرد، با اقدام به رسمیت شناختن جولان اشغالی توسط ترامپ واژه «معامله قرن» بس از گذشته در رسانه‌ها مطرح شد.

سوال اینجاست این موضوع چیست و چرا واشنگتن و شخص ترامپ به دنبال اجرایی کردن این پرونده است؟

سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، حمایت بی قید و شرط واشنگتن از تل آویو ابعاد بی سابقه‌ای پیدا کرده است چراکه ترامپ در دو سال و نیم گذشته اقداماتی انجام داده است که روسای جمهور پیشین کاخ سفید از انجام آن خودداری می‌کردند، این نشان می‌دهد که ارتباط ترامپ با لابی‌های صهیونیست به ویژه آیپک و ثروتمندان یهوی بسیار قوی است.

وی افزود: از جمله اقداماتی که ترامپ انجام داده است شامل، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اقدامات ضد فلسطینی بسیاری، به خصوص خروج واشنگتن از شورای حقوق بشرسازمان ملل به بهانه طرفداری این شورا از فلسطینی ها، اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن و تعطیلی دفتر نمایندگی آن در کاخ سفید و اقدامات جدید تری که قرار است، انجام شود می‌توان به شناسایی الحاق شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه غربی به فلسطین اشغالی اشاره کرد، در حقیقت این مسئله به منظره تیر خلاصی برتشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

میرطاهر با بیان اینکه طرح معامله قرن مهم‌ترین اقدامی است که رئیس جمهور آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی در حال انجام آن است، گفت: جرد کوشنر داماد ترامپ در این مسئله به طور مستقیم دخالت دارد، در حقیقت این طرح ابعاد بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود، ولی در یک جمله معامله قرن را می‌توان، دادن صد درصد امتیاز به رژیم صهیونیستی و محروم کردن فلسطینی‌ها از همه امتیازات قلمداد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از جمله مفاد طرح معامله قرن این است که فلسطین حق ندارند، قدس را به عنوان پایتخت خود داشته باشد، بخش‌هایی که شهرک‌های یهودی نشین در کرانه غربی در آن‌ها واقع شده است به اسرائیل ملحق می‌شود، فلسطینی‌ها از حق بازگشت به خاک خود محروم، کشور مستقل فلسطین در بخش بسیار کوچکی از فلسطین یعنی بخش‌هایی از کرانه غربی و نوار غزه تشکیل خواهد شد همچنین این کشور و دولت فلسطینی از داشتن ارتش مرحوم می‌شوند و در واقع تحت سیطره اسرائیل قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت معامله قرن، که اصطلاح بسیار تمسخر آمیزی برای این طرح ظالمانه محسوب می‌شود، چرا که آمریکا امتیازاتی را به رژیم صهیونیستی داده است که تاکنون هیچ یک از دولت‌های پیشین واشنگتن جرات دادن آن را نداشتند، حتی در طرح نقشه راهی که جورج بوش ارائه داده بود، قرار بود که کشور مستقل فلسطین در کرانه غربی و نوار غزه تشکیل شود، ولی امروزه این طرح هم زیر سوال رفته است.

میرطاهر خاطر نشان کرد: رویکرد آمریکا در قبال اسرائیل برخلاف تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل، دیدگاه جامعه بین المللی و گروه چهار گانه است، در حقیقت براساس طرح گروه چهار جانبه قرار بود که دو کشور مستقل یهودی و فلسطینی تشکیل شود، اما با این ترتیبی که ترامپ مد نظر دارد، فلسطینی‌ها از بسیاری از حقوق خود محروم می‌شوند ،همین مسئله منجر به مورد حمله قرار گرفتن این طرح از جانب گروه‌های جهادی، تشکیلات خود گردان و محمود عباس رئیس آن، این طرح یک جهنم تلقی کند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن طرح معامله قرن مخالفت‌های بسیار گسترده‌ای با آن انجام می شود، تاکید کرد: در حقیقت دولت‌ها و شرکای عرب آمریکا در غرب آسیا داعیه دار اجرا این طرح هستند و عربستان و بحرین نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند همچنین در این راستا قرار است که در کشور بحرین نشست اقتصادی به عنوان مرحله اول اجرا طرح معامله قرن برگزار شود، در نتیجه این به معنای خیانت کشور‌های مرتجع عرب به آرمان فلسطین، فلسطینی‌ها و همراهی کامل با رژیم صیونیستی خواهد بود.

وی با اشاره به سکوت سازمان‌های بین المللی و سازمان ملل در برابر شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی، گفت:درنظام جهانی کنونی زور و قدرت حرف اول را می‌زند و آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین سهم را در تامین بودجه سازمان ملل دارد همچنین از لحاظ اقتصادی و نظامی مهم‌ترین و قوی‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود، در بسیاری از موارد خواسته خود را به دیگر کشور‌ها تحمیل می‌کند و در عین حال از انجام هرگونه اقدام موثر علیه اسرائیل در سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی جلوگیری می‌کند.

میر طاهر افزود: واشنگتن بار‌ها از حق وتو، برای وتو هرگونه پیش نویس وقطعنامه‌ای علیه اسرائیلاستفاده کرده است و این روند را ادامه می‌دهد، در حقیقت دولت ترامپ گامی فراتر از این برداشته  و نه تنها به وتو قطعنامه‌ها می‌پردازد بلکه واکنش عملی در قبال هرگونه نهاد بین المللی  خواهد داشت که اقدامات صهیونیست‌ها را علیه فلسطینی‌ها زیر سوال ببرد. بنابراین همه این موارد با مسئله فلسطین و اقدامات رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است.