ادعای تماس مقامات دولت اوباما با ظریف

پایگاه خبری دیلی بیست در گزارش ادعایی خود آورده است که در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن چند تن از مقام‌های دولت باراک اوباما (رئیس جمهور پیشین آمریکا) در تماس‌های خود با مقامات دولت ایران ، شامل محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه از تهران خواسته‌اند تا وارد بازی با رئیس جمهور ترامپ نشود و خونسردی خود را حفظ کند.

اخبار سیاسی- بنا بر ادعای دیلی بیست، گفت‌وگو میان مقامات دولت اوباما و مقامات دولت ایران از نوامبر ۲۰۱۶ ادامه داشته است و ظریف که هر سال برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند، به‌طور معمول با قانونگذاران، اندیشکده‌ها، روزنامه‌نگاران و مقامات سابق آمریکایی دیدار می‌کند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: اما تماس‌های اخیر که به‌طور شخصی و تلفنی و در طول دو ماه اخیر بوده است در حالی صورت گرفته که خطوط ارتباطی میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌هایی در اروپا و نقاط دیگر ضعیف شده‌اند.

چند مقام پیشین آمریکایی در گفت‌گو با دیلی بیست تاکید کردند که گفت‌وگوهایشان با مقام‌های دولت ایران کاملاً نرمال بوده است اما به گفته یک دستیار کنگره، این تماس‌ها می‌تواند هشداری برای دولت دونالد ترامپ و پیام‌هایش به دولت ایران باشد.

بنا بر این گزارش، این دستیار کنگره افزود: مهم نیست که آنها به ایرانی‌ها چه گفتند. مهم این است که آنها (با این کار) چه پیامی به متحدان سیاسی خود در آمریکا می‌دهند. این اقدامی است برای ایجاد دو دستگی در دولت ترامپ و انزوای آن.

به گزارش ایسنا، به تازگی اخباری مبنی بر دیدار اخیر ظریف با یک سناتور آمریکایی منتشر شد که عباس موسوی در این باره خاطر نشان کرد: صرف دیدار به معنای مذاکره نیست. مذاکره، گفت‌وگو و رایزنی مفاهیمی هستند که از نظر معنایی با هم متفاوت هستند. ما مقامات کنگره آمریکا را اعضای دولتی نمی‌دانیم و ما بنا نداریم که با هیچ یک از مقامات دولتی آمریکا مذاکره کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: گفت‌وگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی سابق و کسانی که دارای تحلیل و نظر هستند و دستی بر آتش دارند، منعی ندارد و این گفت‌وگوها می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ایران در راستای پیش‌برد دیپلماتیک خود با کشورهای مختلف منطقه به صورت دو جانبه، سه جانبه و حتی پنج جانبه دیدارها و گفت‌وگوهایی دارد، یادآور شد: دیپلماسی فعال ایران برای رایزنی و گفت‌وگو با کشورهای منطقه کماکان ادامه خواهد داشت. ما تمرکز ویژه ای بر همسایگان‌مان داریم و ان‌شاء‌الله ثمرات این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها را به زودی مشاهده می‌کنیم.