بن بست عربستان در موضع‌گیری ضدایرانی نشست‌‌های مکه

تکیه عربستان بر ایران هراسی در نشست سه گانه سران که در مکه برگزارشد، آنگونه که ریاض انتظار داشت بازخورد مثبتی نداشت و تنها شورای نظامی سودان از آن حمایت کرد.اما افزایش شکاف میان عربستان و نزدیکانش ، شاید بر این موضوع دلالت کند که گزینه های عربستان به بن بست خورده است.

سناریو سازی ریاض با ادعای جدید ضد تهران

انتخاب مکه مکرمه برای برگزاری نشست های سه گانه سران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس و دولت های اسلامی، آخرین حد توانایی عربستان در نفوذ به افکار عمومی را نشان می دهد. عربستان می خواهد وانمود کند که ریاض به دنبال کمک و حمایت از مکان های مقدس و جهت دهی به افکار عمومی به منظور مقابله با خطر تجاوز به ملاحظات سیاسی و حتی استراتژیک است.

اخبار سیاسی- در این راستا عربستان خیال می کند که پس از متهم کردن ارتش یمن به هدف گیری مکه مکرمه، هدف قرار دادن ایران نتیجه این نشست ها است. در راستای این نشست ها ریاض با رونمایی قطعه ای از پهپادهای ارتش یمن مدعی شد که این هواپیماهای جنگی متعلق به ایران بوده‌اند که در عربستان فرود آمدند.

بر اساس این ادعا سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از همه سران کشورهای عربی خواست که از همه امکانات برای بازدارندگی ضد ایران استفاده کنند و یک تصمیم قطعی برای توقف فعالیت های تخریبی در منطقه بگیرند.

اقدامات قاطعی که ریاض برای آنها تلاش می کند، درواقع تنها و پایین‌ترین حد موضع عربستان ضد ایران است.

این تلاش عربستان به نتیجه نرسید و بازخورد مثبتی از سمت عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان نیز نداشت. وی اعلام کرد که از همه اقداماتی که کشورهای دوست در خلیج فارس برای حفظ امنیت آنها انجام دهند حمایت می کند به ویژه مشارکت در طرح حمایت قانونی از یمن.

کشورهای عربی و و حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای اسلامی از موضع جنگ عربستان ضد ایران حمایت نمی کنند، بلکه با دعوت احمد صباح امیر کویت به گفتگو برای مهار این وضعیت و ازبین بردن درگیری های منطقه هم سو هستند.

علاوه بر این، عراق تاکید کرد که تهدید امنیت ایران در واقع خطری است که امنیت خلیج فارس و منطقه عربی را تهدید می کند و بیانیه پایانی عراق نشان داد که این کشور در این پیش‌نویس عربستان مشارکت نمی کند. این یک بیانیه دیپلماتیک بود که تمایلات کشور میزبان را نیز در نظرگرفته بود.

آنگونه که عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله توصیف می کند صحبت از محکومیت مداخلات ایران در امورداخلی کشورهای عربی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم ، شبیه جراحی های زیبایی است و به تعمیق سطح حمایت از موضع عربستان کمکی نمی کند. شاید حمایت از این موضع آن چیزی باشد که جان بولتون در خلال نشست های سه گانه سران در ابوظبی اعلام کرد وامیدوار بود که عربستان از نومحافظه کاران آمریکایی پشتیبانی کند.

مواضع حمایت کننده عربستان در سران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس و اسلامی درنشست مکه مکرمه، بر اقدامات این کشور مبنی بر اعلام جنگ ضد ایران صحه نگذاشتند. در موضع گیری جنگی عربستان ضد یمن فقط عمر البشیر بود که از آن حمایت کرد. پس از روشن شدن این خطرات، عربستان و رژیم صهیونیستی و نومحافظه کاران آمریکایی در تکیه بر پروژه ناتوعربی و یا پیمان ورشو عربی در مرکز لهستان شکست خوردند.

در این راستا، در نشست های سه گانه سران در مکه بیشتر امارات و شورای نظامی سودان به علاوه رژیم صهیونیستی و نومحافظه کاران آمریکایی از عربستان حمایت کردند. اما عقب نشینی دونالد ترامپ از تشدید تنش‌ها ضد ایران ترس از کشیده شدن به یک جنگ ویرانگر است. نگرانی ترامپ زمانی بیشتر شد که جان ایو ودریان وزیرخارجه فرانسه که یکی از بزرگترین حامیان عربستان است، از عربستان و امارات خواست تا این جنگ کثیف ضد یمن را متوقف کنند.

گزینه های عربستان در تکیه بر جنگ ضد ایران و یمن و ویرانگری در لیبی و سودان و... به بن بست رسید که منجر به تغییر مواضع در نشست های سرگردان سه گانه شد. شاید ایران به عنوان متهم به جنگ ضد عربستان، در تلاش برای نجات عربستان از بحران های وجودی آن است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران برای توافق برسر یک معاهده هماهنگی خوب و حفظ امنیت مشترک در منطقه اقدام به آن کرده است.

در همین چارچوب سرگئی لاوروف اعلام کرد که می داند که تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بحث درباره توافق عدم استفاده از زور آماده هستند. وی تاکید کرد که مسکو نیز برای کمک آماده است و این امر بر گسترش شکاف میان این کشورها از یک جهت و میان عربستان و امارات از سوی دیگر و بیشتر از همه بر بن بست گزینه های بن سلمان دلالت می کند.