اعتراف فرمانده گروه ضربت ناو آبراهام لینکلن درباره ایران

ژنرال جان وید فرمانده گروه ضربت ناو آبراهام لینکلن که مدتی است در منطقه مستقر شده گفت که نیروی دریایی ایران در طول این مدت در تعامل با قایق‌های گروه او مطابق با استانداردهای بین‌المللی رفتار کرده است.

اخبار سیاسی- وی تصریح کرد: از زمانی که ما در حال عملیات در منطقه هستیم چندین بار با ایرانی‌ها تعامل داشته‌ایم که تمامی آنها حرفه‌ای و ایمن بوده است، به این معنی که ایرانی‌ها هیچ اخلالی در مانور ما ایجاد یا به گونه‌ای عمل نکرده‌اند که ما مجبور به اقدامات دفاعی شویم.

این ناو گروه آمریکایی که به تازگی در آب‌های بین‌المللی واقع در شرق عمان به فاصله ۲۰۰ مایلی خط ساحلی جنوب ایران استقرار یافته است، پس از آن به منطقه اعزام شد که آمریکا ادعا کرد اطلاعاتی مبنی بر افزایش تحرکات ایران در خلیج فارس دریافت کرده که می‌تواند حاکی از آمادگی برای یک حمله علیه منافع آمریکا در منطقه باشد. اما ناو لینکلن وارد آب‌های خلیج فارس نشد و مشخص نیست که قصد چنین کاری را داشته باشد.

همچنین ژنرال فرانک مک کنزی فرمانده ستاد مرکزی روز جمعه در یک مصاحبه گفت: ایرانی‌ها به دقت ناو ما را زیر نظر دارند زیرا می‌دانند ما نیز آنها را از نزدیک زیر نظر داریم.

وی ادامه داد: این حقیقت که ما (از خلیج فارس) پایین کشیده‌ایم روی رفتار آنها تأثیر گذاشته است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش مقامات آمریکایی به بهانه اینکه خطر حمله ایران به منافع آمریکا در منطقه به‌ویژه در عراق و سوریه وجود دارد اقدام به اعزام ناو آبراهام لینکلن به منطقه کردند که به گفته بسیاری این اقدام خود موجب افزایش تنش و بالا رفتن سطح اختلافات میان دو کشور می‌شود.

اما ادعای وجود تهدید ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه در حالی مطرح شد که فرمانده ارشد انگلیسی در ائتلاف موسوم به ضد داعش در این باره گفت که شاهد هیچ‌گونه افزایش تهدید از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نبوده است. این کاملاً برخلاف ادعای واشنگتن بود.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز از اعزام ناو هواپیمابر و تجهیزات نظامی آمریکا در خلیج فارس انتقاد و تصریح کرد: استقرار تمام این ابزارهای نظامی در منطقه‌ای کوچک خود مستعد حادثه است. باید احتیاط زیادی به خرج داد و آمریکا بازی بسیار بسیار خطرناکی را انجام می‌دهد.

مقامات کشورمان تاکید می‌کنند که به دنبال جنگ با آمریکا نیستند اما در صورت لزوم از خود دفاع می‌کنند.

همچنین شبکه سی‌ان‌ان اخیراً به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: یک ماه پس از آنکه آمریکا ادعا کرد در واکنش به دریافت اطلاعاتی مبنی بر آمادگی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه یک ناو به منطقه اعزام کرده است، اکنون به نظر می‌آید که تنش‌های نظامی کاهش یافته است.

هرچند مقامات آمریکایی هیچ گاه اطلاعات ادعایی خود را که به استقرار ناو گروه آبراهام لینکلن در منطقه منجر شد، ارائه نکردند به‌طور دقیق نیز مشخص نکردند که چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که ایران هشدارهای نیروی دریایی آمریکا به آنها در آب‌های منطقه را جدی نمی‌گیرد.

تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در طی بیش از یک سال گذشته پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و نقض آن و راه‌اندازی کارزار فشار حداکثری بر ایران افزایش یافت. آمریکا در ادامه این سیاست‌های خصمانه خود پس از بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نام سپاه پاسداران را در فهرست خود از سازمان‌های تروریستی قرار داد و تحریم‌های جدیدی را نیز بر صادرات فلزات کشورمان اعمال کرد.

ایران نیز همزمان با گذشت یک سال از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق و نقض آن، اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند.