ایران و روسیه همسایگان بزرگ یکدیگر

«علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی فدراسیون روسیه در محل سفارت این کشور در تهران حضور یافت.

وی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، تبریکات گرم خود را به دولت و ملت روسیه به مناسبت روز ملی این کشور ابلاغ کرد و روابط ایران و روسیه را روابطی خاص خواند.

معاون رئیس جمهور همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه هسته‌ای را گسترده خواند و از فعالیت‌های «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران به خاطر فعالیت‌هایش در راستای گسترش روابط و نزدیک کردن هر چه بیشتر مناسبات تهران و مسکو قدردانی کرد و گفت: در دوران تصدی ام در وزارت خارجه شاهد تلاش‌های سفیر روسیه در راستای گسترش روابط بودم.

صالحی با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بهترین روابط سیاسی و اقتصادی هستند، ابراز امیدواری کرد که این روابط هر روز عمیق‌تر شود و افزود: ایران همسایه بزرگ روسیه و روسیه نیز همسایه بزرگ ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری درباره ایران مستقل و روسیه مقتدر نیز خاطرنشان کرد: دو کشور همکاری خوبی دارند و روابط ما هر روز نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

در ادامه، صالحی به بحران‌هایی که در حال حاضر در منطقه وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: منطقه ما از مشکلات زیادی رنج می‌برد و یک کشور (آمریکا) خودش را در موضع تصمیم گیر در قبال همه کشور‌ها و در جایگاه سازمان‌های بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری قرار داده و برای همه تصمیم می‌گیرد و فکر می‌کند، چون قدرت دارد این حق را دارد که درباره همه تصمیم اتخاذ کند؛ و با اشاره به چالش‌هایی که امروز جهان با آن مواجه است به خصوص چالش‌ها در منطقه، بیان کرد: چالش‌های منطقه نیازمند تدبیر و پرهیز از ایجاد تنش است. به اندازه کافی در منطقه ما بحران وجود دارد و سیاست‌های این کشور (آمریکا) منطقه را با بحران‌های بیشتری مواجه می‌کند.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی این گونه نیست که این سیاست‌ها منافعی برای کشوری خاص ایجاد کند بلکه این سیاست‌ها و بحران‌ها می‌تواند کل منطقه را به آتش بکشد و دامن آن کشور را نیز بگیرد.

وی بیان کرد: روسیه نقش خیلی مهمی در عرصه بین‌المللی ایفا می‌کند و امیدواریم در همین مسیر حرکت کند و چین نیز با اتخاذ چنین سیاستی به رفع بحران‌ها و ایجاد صلح و امنیت برای مردم منطقه و دنیا کمک کند.

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه نیز در این مراسم در ادامه اظهارات صالحی با اشاره به بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد، به عنوان سفیر روسیه و نماینده کشورش از آمریکا به عنوان ناقض حقوق بین‌الملل به شدت انتقاد کرد.

وی همچنین عملکرد آمریکا در برجام را مورد انتقاد قرار داد.

سفیر روسیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیرقانونی خواند و از سایر اعضای ۱+۴ خواست که به تلا‌ش‌ها برای حفظ برجام و کمک به ایران برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ادامه دهند.

همچنین، در مراسم روز ملی فدراسیون روسیه علاوه بر «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، «حشمت‌الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، «امیرحسین زمانی‌نیا» معاون وزیر نفت، جمعی از مقامات کشوری و لشکری ایران و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران از جمله سفرای آلمان، فرانسه، سوئیس، فلسطین، هلند، سوریه، ارمنستان و... نیز حضور داشتند.

 

سورنا ستاری نیز در این مراسم طی اظهاراتی به روابط رو به گسترش ایران و روسیه اشاره و اعلام کرد که به زودی سفری به مسکو خواهد داشت و همزمان نشست کمیته مشترک فناوری ایران و روسیه در مسکو برگزار خواهد شد.