حمایت آمریکا از سازوکار مالی اروپا برای مبادله غیرتحریمی با ایران

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، نسبت به اظهارات هایکو مانس، وزیر امورخارجه آلمان در مورد ترتیبات مورد نظر اروپاییان برای ارتباط تجاری و مالی با جمهوری‌اسلامی ایران - اینستکس واکنش نشان داد و در پاسخ به سوالی در مورد این سازوکار گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیشتر این موضع را تصریح کرده است که هرگونه نظام پرداخت مالی مرتبط با مبادلات کالا و خدماتی که تحت تحریم دولت ایالات متحده نیست، مشکلی ندارد اما ما هر سازوکار پرداختی که به شرکت‌ها یا نهادها یا کشورهای دیگر امکان مبادله کالاهای تحریمی و ارتباط با مؤسسات تحریم‌شده را بدهد مجاز نمی‌دانیم.

اخبار سیاسی- سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا به همکاری مؤسسات اروپایی در پیروی از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اشاره کرد و گفت: ما از شرکت‌ها و بانک‌های متعدد اروپایی که این تحریم‌ها را به شدت جدی گرفته و از آنها پیروی می‌کنند سپاسگزاریم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، مدعی شده که ایران نباید به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

اورتگاس گفت: تنها راه حل مسئله‌ی ایران، یک توافق جدید و بهتر است که با تمام جنبه‌های تهدیدات از سوی ایران مقابله کند. این تهدیدات در ۱۲ مورد مطرح شده‌اند، همانطور که پیش از این رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند، ما در این خصوص آماده گفتگو هستیم. رهبران ایران می‌دانند چگونه با ما تماس بگیرند.

وی افزود ایران باید برای تهدیدات متعددش پاسخگو باشد، و وعده خود مبنی بر خروج از برجام یک گام در مسیر اشتباه است.