تحریم‌های نفتی آمریکا محور دیدار روحانی و مودی در بیشکک

برخی منابع آگاه در شبکه تلویزیونی ایندیا تودی تایید کرده‌اند که نارندا مودی، نخست‌وزیر هندوستان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای با دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

این نخستین دیدار میان رهبری دو کشور پس از بازگشت مجدد مودی به قدرت در هند محسوب می‌شود. پیش از این در جریان برگزاری انتخابات، سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند گفته بود که تصمیم‌گیری در خصوص واردات نفت هند از ایران پس از برگزاری انتخابات صورت خواهد گرفت.

پیش از این پس از اعمال دور جدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران، هند سفارش جدیدی برای نفت از ماه ژوئن ثبت نکرده بود. این مساله‌ای است که تهران را نگران کرده است.

برخی منابع به ایندیا تودی گفته‌ است که این نخستین دیدار پس از انتخابات است و ممکن است اقدامی برای یافتن راه حل سریع برای این مشکل است و فضایی برای هر دو طرف تا دیدگاه‌ها و ایده‌ها و دشواری‌های خود را مطرح کنند. گفته می‌شود هند با چالش‌هایی جدی در تصمیم‌گیری برای موازنه در این امر، به طوری که هم از ایران حمایت دیپلماتیک به عمل آورد و نیز خود را در مقابل دشورای‌های آمریکایی قرار ندهد، مواجه است.

این منابع همچنین گفته‌اند که گفت‌و‌گوی روحانی و مودی «متمرکز بر تصمیم چگونگی حرکت به پیش خواهد بود».

هند کاملا شفاف و واضح به تهران توضیح خواهد داد که نمی‌تواند بانک‌ها، شرکت‌های عمومی و کمپانی‌های نفتی خود را در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار دهد. در مقابل اما برای فهم شرایط تهران، هند می‌خواهد راه‌حل‌هایی را برای بهترین حمایت دیپلماتیک از ایران، از جمله حق صلح‌آمیز استفاده از فناوری هسته‌ای، صورت دهد.

این رسانه‌ هندی در ادامه می‌نویسد: هند همچنین می‌بایست سهام خود در بندر چابهار را نیز در نظر بگیرد که برای سهامداران در افغانستان بسیار مهم است و یک آلترناتیو برای پاکستان فراهم می‌آورد. ایالات متحده آمریکا نسبت به اهمیت استراتژیک این موضوع آگاه است و چالش‌های پیش‌روی ساخت و ساز در این پروژه و مسیر را از میان برداشته است. اما برای ایران، این موضوع پذیرفته شده نیست که نقش آن به عنوان یک تامین‌کننده بزرگ انرژی از میان برود. در حال حاضر هند به تمامی گزینه‌ها برای تامین نفتی که از ایران وارد می‌کرد، فکر می‌کند. هند همچنین تضمین‌کننده انرژی برای غول‌های نفتی غرب آسیا و از ایالات متحده بوده است.

در این ماه نارندا مودی، نخست‌وزیر هند با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در حاشیه نشست گروه20 دیدار خواهد کرد.

پیش از این منابع هندی خبر از حضور نارندا مودی در نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان داده بودند. دیدار با روسای جمهور چین و روسیه از جمله دیگر دیدارهای مودی در بیشکک خواهد بود. اگرچه برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی از احتمال دیدار او با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز مطرح کرده بودند، اما همچنان برخی تحلیل‌گران احتمال آن را اندک می‌دانند.

همچنین رسانه‌های هندی اعلام کرده‌اند که هواپیمای مودی در پرواز به بیشکک به جای استفاده از آسمان پاکستان، مسیر دریای عمان و آسمان ایران را انتخاب کرده است.