فرصت سوزی، تنها هدف اروپایی ها/ ایران دیگر به اروپا دل خوش نخواهد کرد

سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ادعای نشریه بلومبرگ مبنی بر احتمال تحریم ساز و کار اینستکس توسط آمریکا گفت:اروپا  پس از خروج آمریکا از برجام، وعده‌های فراوانی به جمهوری اسلامی ایران داد، نظیر اینکه اعلام کرد حتما به تعهدات خود در برجام پایبند خواهیم بود اما عملا به این مسئله پایبند نبودند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها اعلام کردند که ما SPV را عملیاتی خواهیم کرد اما  در نهایت تنها وعده عملیاتی کردن اینستکس دادند و این کانال مالی نه به صورت حداکثری و نه به صورت حداقلی اجرایی نشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برداشت ما این است که اروپایی‌ها تنها درصدد فرصت سوزی بوده و متأسفانه به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نخواهند کرد.

وی ادامه داد: غربی‌ها مدام اعلام می‌کنند که به تعهدات خود پایبند بوده و  به آنها عمل خواهند کرد اما در واقعیت هیچ خروجی نداشته‌اند و تنها فرصت ما را از بین خواهد برد؛ بنابراین انتظار بی‌نتیجه بوده و از همین رو نیز دولت و دستگاه دیپلماسی یک فرصت دو ماهه را در اختیار اتحادیه اروپا قرار دادند که اگر اروپایی‌ها از این فرصت دو ماهه نیز استفاده نکنند، ما دو اقدام دیگر را در دستور کار خود داشته و آنها را عملیاتی خواهیم کرد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران دیگر منتظر اینستکس نمانده و به دنبال آن نخواهد رفت، حال اروپا هرچقدر که می‌خواهد وعده دهد اما ایران دیگر به آن دلخوش نخواهد کرد .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ناگفته نماند که اینستکس حتی اگر به صورت حداکثری‌ هم عملیاتی شود مشکلی از مشکلات جامعه ما را حل نخواهد کرد پس وای به آن روز که بخواهد بخش حداقلی آن عملیاتی شود.