تحولات منطقه در تضاد با ادعاهای ترامپ علیه ایران است

روزنامه سوئیسی «نویه زوریخر»در ادامه تنش آفرینی‌های کاخ‌سفید در منطقه غرب‌آسیا و با اشاره به انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به تنش با ایران دامن می‌زند آنهم در شرایطی که روشن نیست که از چنین رویکردی چه هدفی دارد.

اخبار سیاسی- بر اساس این گزارش، دولت آمریکا به وضوح ایران را مسئول حمله به دو نفتکش اعلام می‌کند اما معلوم نیست که برنامه بعدی او چیست و چطور می‌خواهد با این موضع‌گیری، شرایط را تحت کنترل درآورد. ترامپ روز جمعه در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی از سخنان «مایک پامپئو» وزیر خارجه کشورش حمایت کرد و ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در خلیج فارس و عمان دانست. رئیس جمهور آمریکا علاوه بر این، این اقدام را نتیجه مستقیم تحریم‌های شدیدی اعلام کرد که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است. او به ایران در زمینه تلاش برای بستن تنگه هرمز هم هشدار داد.

در ادامه این گزارش آمده است که ترامپ به عنوان شواهدی که برای این حرف خود مطرح کرده  به تصاویری که نظامیان آمریکایی پیشتر منتشر کرده بودند، استناد کرد. موضوعی که ژاپن آن را انکار کرد و «یاتاکا کاتادا»، مالک یکی از نفتکش‌های ژاپنی که روز گذشته (پنجشنبه) در دریای عمان هدف قرار گرفت گفته که روایت واشنگتن درباره نحوه حمله به نفت‌کش‌ها در این دریا اشتباه است.

همچنین امروز شنبه هم  یک مقام ژاپنی اعلام کرد، توکیو هنوز درباره اینکه چه کسی و چرا به دو نفتکش در دریای عمان حمله کرده، تاییدیه‌ای در اختیار ندارد و در حال جمع‌آوری اطلاعات است. همچنین «منابع دیپلمات عربی» به روزنامه الجمهوریه لبنان گفته‌اند که «حمله‌ای که در دریای عمان رخ داد، از حیث زمان وقوع و اهداف، سؤال‌برانگیز است چرا که، درست زمانیکه نخست‌وزیر ژاپن در تهران و حامل پیامی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای متقاعد کردن ایران به مذاکره بود، نفتکش ژاپنی هدف قرار گرفت.»

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت که البته نمی‌توان گفت که موضع‌گیری آمریکایی‌ها در این زمینه اشتباه است اما در شرایط کنونی سوال این است که هدف از این موضع‌گیری چیست؟ بدون شک آمریکا می‌خواهد راهبرد فشار حداکثری را علیه ایران در تمامی جبهه‌ها اعمال کند. البته ترامپ فردی نیست که در این زمینه مداخله کند اما  از لحاظ لفظی او تمایل دارد که به این شیوه عمل کند. راهبرد این است که نخست بحران تشدید شود تا خاموش کردن آتش‌بحران، مقرون به صرف شود. اما این راهبرد فقط تا زمانی کاربرد دارد که تهدید توام با خشونت اعتبار داشته باشد.

نویه زوریخر در پایان نوشت که ترامپ در ادعاهای خود، اظهارات متناقضی را عنوان می‌کند او ادعا کرد که فشار آمریکا کارایی دارد و ایران را در تمامی مرزها به عقب رانده است و این در شرایطی است که تحولات در تنگه هرمز، یمن، عربستان سعودی و سوریه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.