سناتور آمریکایی: برای ترساندن ایران به ونزوئلا حمله کنید!

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که اخیراً خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده است، بهانه جدیدی را برای حمله واشنگتن به ونزوئلا مطرح کرد.

اخبار سیاسی- بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، گراهام در اظهاراتی مدعی شد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید برای ترساندن ایران و کره شمالی در خصوص آنچه که به آنها گفته شده است، «گزینه نظامی به ونزوئلا و (شاید کوبا) را بر روی میز قرار دهد».

وی در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه ترامپ چگونه باید، نزاع‌های خارجی خود را مدیریت کند، گفت:«به کوبا اولتیماتوم بدهید-بدون کوبا، مادورو یک روز هم دوام نمی‌آورد- به کوبا بگویید که از ونزوئلا خارج شود. آنچه که ریگان در گرانادا انجام داد را انجام دهید-گزینه نظامی را روی میز قرار دهید».

این سناتور جمهوری‌خواهد از ایالت «کارولینای جنوبی» ادامه داد: « با حیات خلوت خود شروع کنید.... ونزوئلا و هرآنکس دیگری که می‌دانید در خصوص آنها جدی هستید را اصلاح کنید».

طبق این گزارش، گراهام به طور ضمنی اشاره کرد، در صورتیکه ونزوئلا تنبیه شود، ایران و کره شمالی نیز در مسیر درست قرار خواهند گرفت.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوایدو» رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوایدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسماً مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

آمریکا مدت‌هاست به جهت تغییر نظام در این کشور فشارهایی را به ونزوئلا و مردم آن وارد کرده و حتی مقام‌های ارشد کاخ سفید تهدید به حمله نظامی کرده‌اند.

این اقدام‌های مداخله جویانه آمریکا و متحدان غربی‌اش با مخالفت ایران، روسیه، چین،کوبا، بولیوی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر مواجه شده است.

پس از شکست توطئه گوایدو و همپیمانان آمریکایی وی برای کودتا علیه دولت مادورو، مخالفان ونزوئلا خواستار مذاکره با نمایندگان دولت مادورو در نروژ شدند.

با اینحال، دفتر گوایدو، 9 خرداد ماه، اعلام کرد که مذاکرات با نمایندگان دولت که در شهر «اسلو» نروژ در جریان بود، بدون دستیابی به توافق به پایان رسیده است.